Noot van de redactie: dit is een vertaling van een Iwata vraagt-interview dat oorspronkelijk in het Japans verscheen op 10 maart 2011.
Vandaag wil ik het graag hebben over de software die vooraf is geïnstalleerd op het Nintendo 3DS-systeem. Bedankt voor jullie komst hier vandaag.
Om te beginnen wil ik van elk van jullie graag horen wie je bent en waar je aan hebt gewerkt. Laten we met jou beginnen, Kuroume.
Zeker. Ik ben Kuroume, van de UI–ontwerpgroep van de afdeling Software Development & Design. Tot op heden werkte ik aan de ontwikkeling van de ingebouwde functies van alle hardware. Het eerste waar ik aan werkte was het menuscherm van het Nintendo GameCube-systeem.
Met andere woorden, je doet dit werk al sinds het ontwikkelen van software voor ingebouwde functies gebruikelijk werd.
Ja, dat klopt. Dit keer hebben de andere teamleden hard gewerkt aan de feitelijke ontwikkeling van de ingebouwde functies van het Nintendo 3DS-systeem, dus hield ik me bezig met aanpassingen van de randapparatuur en was ik verantwoordelijk voor algemene ondersteuning.
Ik ben Takahashi van de UI–ontwerpgroep van de afdeling Software Development & Design. Voor het Wii-systeem was ik verantwoordelijk voor de vooraf geïnstalleerde software zoals het Mii-personagekanaal1 en het Enquête-kanaal2. Ik heb dit keer met iedereen hier samengewerkt om de specificaties te bepalen voor de ingebouwde functies. Ik had ook de regie over het HOME-menu, het allereerste scherm dat je ziet wanneer je het Nintendo 3DS-systeem aanzet. 1 Mii-personagekanaal: Eén van de Wii-kanalen. Hierin kun je op een eenvoudige manier gezichtsonderdelen bij elkaar voegen om poppetjes te maken die bijvoorbeeld op jou of je vrienden lijken. Deze poppetjes worden Mii-personages genoemd. 2 Enquête-kanaal : Eén van de Wii-kanalen. Deze kan gratis worden gedownload in het Wii-winkelkanaal. Je kunt in dit kanaal je stem uitbrengen in diverse enquêtes en de resultaten op grappige manieren bekijken.
Ik ben Akifusa. Net als Takahashi maak ik deel uit van de UI-ontwerpgroep. Bij dit project werkte ik als regisseur aan Nintendo 3DS Camera, waarmee je 3D-foto’s kunt maken, en Nintendo 3DS Sound, waarmee je naar muziek kunt luisteren of geluiden kunt opnemen.
Juist. Ik had al de nodige ervaring opgedaan met mijn werk voor Nintendo DSi Sound3, en daarom was ik dit keer bij twee programma’s betrokken. 3 Nintendo DSi Sound: Eén van de vooraf geïnstalleerde toepassingen op het Nintendo DSi-systeem. Hiermee kun je niet alleen luisteren naar de muziek die is opgeslagen op de SD-kaart, maar ook spelen met die muziek en geluiden opnemen.
Ik ben Kawamoto, van de Software Development-groep van de afdeling Software Development & Design. Voor dit project was ik regisseur van StreetPass Mii-park, waarin allerlei Mii-personages zich verzamelen, en de AR-spellen die gebruik maken van de bijgeleverde AR-kaarten. Zijdelings was ik ook betrokken bij Mii-maker, waarin je Mii-personages kunt maken van allerlei verschillende mensen.
Ik ben Suzuki, ook van de Software Development-groep van de afdeling Software Development & Design. Ik had de regie over Gezichtenjacht, waarin je samen met je vrienden met foto’s van jullie gezichten kunt spelen.
Ik ben Mizuki, van de Network Software Development-groep van de afdeling Network Business. De ingebouwde functies van het Nintendo 3DS-systeem zijn grotendeels ontwikkeld door samenwerking tussen de afdeling Software Development & Design Department en de afdeling Network Business. Ik werkte als coördinator aan de kant van de afdeling Network Business.