Ja.
Goed, we laten het onderwerp van 3D nu even achter ons, want ik wil wat vragen over het uiterlijke ontwerp. Sugino-san, toen jij en de andere medewerkers van het ontwerpteam aan de slag gingen met het ontwerp van het Nintendo 3DS-systeem, maakten jullie eerst een model met het formaat dat jullie voor ogen hadden.
Toen we het Wii-systeem maakten, stelden we ons het Iwata vraagt - Wii. Ditmaal kozen jullie ongeveer dezelfde benadering.
Ja. Maar ook tijdens de ontwikkeling van de Game Boy Pocket had ik een klein formaat als doel gesteld, om daar vervolgens naartoe te werken.
Deze keer hadden we echter niet alleen een doelformaat bepaald, we maakten ook een model om aan te geven wat fysiek gezien het kleinst mogelijke formaat was.
Hoe hard je ook je best doet, er is een limiet voor hoe klein je iets kunt maken.
Later vertelde het personeel me dat het verschrikkelijk was om dit minimummodel te maken (lacht) – dat het door anderen makkelijk verkeerd begrepen zou worden en dat die zouden denken dat we het zo klein konden maken.
Toen besloten we een 3D-scherm toe te voegen en, om de besturing comfortabeler te maken, de draaiknop. Iwata-san, herinner je je dit prototype nog?
We hebben zelfs besproken om het als zodanig uit te brengen, zodat spelers de knoppen konden plaatsen waar ze maar wilden (lacht). We maakten natuurlijk maar een grapje, maar we bleven er best lang op doorzagen met Konno-sans team, zo van: “Boven is het beter.” En: “Nee, beneden is beter”.