Ja. Maar dat was een thema waar (Hiroshi) Yamauchi-san zich altijd op concentreerde.
Nintendo – en met name Miyamoto-san – heeft al die tijd geprobeerd om ons kennis te laten maken met het plezier van 3D.
O, ik snap het… Dus 3D is al die tijd een belangrijk thema geweest voor Yamauchi-san en Miyamoto-san.
Ja. Maar als ik er nu aan terugdenk, belandden onze inspanningen op 3D-gebied op een zijspoor na de lancering van de Nintendo DS- en Wii-systemen, al probeerden we destijds wel om 3D-beelden te realiseren bij Shigureden19. 19Shigureden is een tentoonstelling over de Ogura Hyakunin Isshu (de geschiedenis van Ogura in 100 gedichten door 100 dichters) die in januari 2006 werd geopend in het district Arashiyama in Kyoto. De tentoonstelling werd georganiseerd door de culturele stichting Ogura Hyakunin Isshu. Bezoekers ervaren de wereld van hyakunin isshu via een gidssysteem op een Nintendo DS-systeem met de titel ‘Shigureden Navi’.
Shigureden is het hyakunin isshu-themapark (“hyakunin isshu” betekent 100 gedichten door 100 dichters) dat Yamauchi-san maakte en Miyamoto-san regisseerde.
Toen we Shigureden maakten, sprak Yamauchi-san zijn oprechte hoop uit dat we iets “eruit konden laten springen” (lacht). (Allen lachen.)
We kwamen nog best ver met de methodologie, maar we hadden niet genoeg tijd om het te ontwikkelen en stopten ermee. Maar we hebben wel veel onderzoek kunnen doen naar de vloeibare kristal en andere zaken die erbij kwamen kijken.
Nee, inderdaad. Neem nou eens de vraag waarom het Nintendo DS-systeem twee schermen heeft. Dat komt doordat Yamauchi-san zeer geïnteresseerd was in dubbele schermen. Hij vroeg ons om iets met twee schermen te maken, en door dat verzoek begonnen Miyamoto-san en ik als het ware achteruit te redeneren en na te denken over wat voor soort spelactiviteiten baat zouden hebben bij een tweede scherm.
Dat leidde tot het idee om één scherm als touchscreen te gebruiken. Zonder Yamauchi-sans enthousiasme zou de Nintendo DS nooit de vorm hebben gekregen die het nu heeft.
Dezer dagen zeg ik altijd dat we egoïstisch zouden moeten zijn als we oud worden. Dat is omdat ik denk dat een organisatie iemand als Yamauchi-san nodig heeft.