Suzuki wat wilde jij bereiken toen je aan Gezichtenjacht werkte?
Ik werkte eerder met de mensen van HAL Laboratory, Inc.14 aan General Knowledge Training15. 14 HAL Laboratory, Inc.: De spelontwikkelaar die onder andere werkte aan Kirby en de Super Smash Bros.-serie. Satoru Iwata was ooit de directeur van dit bedrijf. Wordt in het Japans ook wel afgekort als ‘Haruken’. 15 General Knowledge Training: Software die mensen helpt hun algemene kennis te ontwikkelen. Werd alleen in Japan uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem in oktober 2006, met als titel Imasara Hito ni wa Kikenai Otona no Joshikiryoku Training (wat betekent: dingen die genant zijn om te vragen: algemene-kennistraining voor volwassenen). In maart 2008 verscheen een versie voor het Wii-systeem getiteld Minna no Joshikiryoku TV (Algemene-kennistraining voor iedereen op tv).
HAL Laboratory heeft ons goed geholpen. De helft van het personeel voor de AR-spellen was van Hal Laboratory, en ze hebben ook allerlei andere dingen met ons gemaakt.
Omdat mijn team al aan de algemene-kennisspellen had gewerkt, wilden we dit keer liever niet weer aan een trainingsspel werken.
Dat klopt. Natuurlijk hadden we gewoon grappen met de gezichten kunnen uithalen om mensen aan het lachen te maken, maar we waren vanaf het begin al van plan om er een echt spel van te maken. We wilden niet dat spelers na afloop zouden denken, “Hm, interessant.” Ze moesten denken, “Hey, wauw!” en het spel nog eens willen spelen. Dat was voor ons erg belangrijk.
Hoe meer je dit spel speelt hoe meer spelelementen je ontdekt. Dat was de indruk die ik kreeg.
Toen we voor het eerst experimenteerden met dingen die je met gezichten kon doen, maakten we veel zeer interessante dingen. Je kon gezichten veranderen met montages, en we hadden allerlei geweldige ideeën, dus besloten we dat je al die dingen kon toepassen op je vijand.
Zowel Gezichtenjacht als de AR-spellen zijn zo uitgebreid geworden dat het bijna jammer is ze als extra’s voor het Nintendo 3DS-systeem te gebruiken.