Bedankt voor het wachten, Konno-san. Spelfans kennen je waarschijnlijk als de producent van de Mario Kart11-serie en van Nintendogs12, maar ditmaal gaf Miyamoto-san je de missie om de hardware te produceren, in plaats van de software. 11De Mario Kart-serie: het eerste deel in deze serie racespellen werd in augustus 1992 in Japan uitgebracht voor het Super Famicom-systeem (Super NES). Er zijn zes delen verschenen voor de thuis- en draagbare spelsystemen. 12Nintendogs is een spel dat draaide om de communicatie met puppy’s. Het spel werd in april 2005 in Japan uitgebracht voor Nintendo DS.
Ja. Ik ben natuurlijk ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van Mario Kart en Nintendogs + Cats13 voor Nintendo 3DS, maar rond de zomer van 2008 kwam ik als algemeen producent aan de Nintendo 3DS te werken. 13Mario Kart en Nintendogs + Cats zijn softwaretitels die op dit moment in ontwikkeling zijn voor Nintendo 3DS. Nintendogs + Cats staat gepland voor lancering in het voorjaar van 2011. Voor Mario Kart is nog geen verschijningsdatum bepaald.
Dat zal ik nooit vergeten. Ik was juist aan het bijkomen van het ontwikkelen van Mario Kart Wii14, toen ik werd benaderd vanwege Nintendo DSi Sound15. 14Mario Kart Wii is een racespel dat in april 2008 werd uitgebracht voor Wii. Het is het zesde deel in de Mario Kart-serie. 15Nintendo DSi Sound is software die is ingebouwd in de Nintendo DSi en Nintendo DSi XL. Het stelt gebruikers in staat om muziek af te spelen die ze op SD-kaarten hebben opgeslagen en de afspeelsnelheid en toonhoogte van het geluid te veranderen.
Ja (lacht). Toen ik vervolgens bezig was met die geluidssoftware, hoorde ik over het nieuwe project. Kort daarna zei Miyamoto-san dat hij wilde dat ik de productie deed van het algehele project. Stiekem heb ik praktische draagbare gadgets altijd al leuk gevonden.
Lang geleden, toen jij president was van HAL Laboratory, hadden we het eens ergens over en haalde jij een PDA tevoorschijn en verbond je hem met een mobiele telefoon die voor die tijd ontzettend duur was. Vervolgens begon je er een verbinding met het internet mee te maken. Er klonk toen dat typische inbelgeluid dat modems maakten.
Toen ik dat zag, dacht ik: “Wauw, dat is geweldig!” Omdat ik zelf gek ben op dat soort nieuwe gadgets, was ik altijd jaloers als ik dergelijke situaties meemaakte. Ik was enorm geïnteresseerd toen dit project zich aandiende, dus ik nam het aanbod aan en voegde me bij Umezu-san en de anderen.
(Lacht.) En zo, Konno-san, werd jij dus de partner van Umezu-san die nu de software en het algemene uiterlijk van het product met je kon bespreken.
Ja. In het begin waren er ideeën waarbij er geen sprake was van twee schermen, maar een ‘clamshell’-ontwerp, zoals het Nintendo DS-systeem dat had, leek mij wel goed. Ik stelde zo’n beetje alles voor wat ik wilde.
Ja. Volgens mij was de timing wel goed. Enkele medewerkers om me heen zeiden dingen als: “Die 3D-schermen van nu zien er erg goed uit!” Dat vond ik ook. Ik had sowieso al een band met 3D-spellen. Nadat de ontwikkeling van Luigi’s Mansion16 voor de Nintendo GameCube voltooid was, was ik betrokken bij het experiment om er een 3D-versie van te maken. 16Luigi’s Mansion is een actie-avonturenspel dat in september 2001 tegelijk met het Nintendo GameCube-systeem werd uitgebracht in Japan.