Hm... Ja, wat eigenlijk? Ik begrijp het zelf ook niet zo goed.
Hier is dan mijn laatste vraag. Er waren veel reacties op deze remake van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, in het bijzonder van degenen die het al die jaren geleden hebben gespeeld. Wat maakt volgens jou Ocarina of Time voor zo veel mensen zo’n bijzonder spel?
Nou, volgens mij hebben Mario 6418 en Ocarina of Time in grote mate de basis gelegd voor moderne 3D-spellen. Ik denk bijvoorbeeld dat zelfs 3D-spellen uit heel andere genres door deze twee spellen zijn beïnvloed. 18 Mario 64 = Super Mario 64. Het eerste 3D actiespel van de Super Mario-serie, in juni 1996 uitgebracht in Japan voor Nintendo 64.
Ja, je hebt gelijk. Een van de belangrijkste eigenschappen van Ocarina of Time is misschien dat het zo veel ‘eerste keren’ bevat. En misschien klinkt het een beetje technisch, maar het Ocarina-spel is niet vanuit een verhaal opgebouwd, maar vanuit elementen en compositie.
Ja. Er zijn mensen die het verhaal hebben geschreven, en je hebt natuurlijk een probleem als er geen verhaal is. Maar ik denk dat de verschillende personageverbanden en andere factoren de fundamenten van het spel echt tot leven doen komen, meer dan het verhaal zelf. Met andere woorden, het is niet zo dat er een bepaald wereldbeeld en een bepaald verhaal is waar de personages, voorwerpen en landschappen omheen gebouwd zijn. Het hart van Ocarina of Time ligt in wat de individuele ontwerpers hebben samengesteld met de elementen die zijn gemaakt door degene die het verhaal heeft geschreven.
Het thema van Ocarina is simpel: het gaat over een kind dat volwassen wordt. Er zijn mensen die over die hoofdfiguur waken. Er zijn veel kennismakingen en momenten van afscheid, en de drie vrouwen. We hebben die structuur beschermd. Maar als je dat thema verbindt aan een landschap, maakt dat het spel niet interessant.
Dus wat maakt het een interessant spel? De basis ligt in de puzzels die sinds het eerste spel in de The Legend of Zelda-spellen zaten. Het materiaal van de traditionele serie vakkundig overzetten naar 3D maakt het spel echt The Legend of Zelda. Toen we de elementen van de serie namen en 3D-compositie gebruikten, werd het allemaal veel en veel interessanter.
Klopt. En het is heel duidelijk: we hadden op dat gebied met Ocarina de meeste vrijheid.
Dat klopt. Het was de meest oorspronkelijke, en de meest vrije. Dat is waar het om draait. Het is niet zo dat de spellen erna die vrijheid niet meer hadden, maar wel dat de spellen die later uitkwamen simpelweg over meer dingen beschikten die aandacht nodig hadden. Natuurlijk had zelfs Ocarina traditionele elementen die uit Link to the Past19 voor Super Nintendo kwamen, dus het was niet helemaal vrij. Het is alleen dat het de eerste 3D Zelda was, en zo konden we onderzoeken wat het interessants zou zijn om in 3D te maken, zonder ons zorgen te maken over veel andere dingen. Ik denk dat dat erg meespeelde. 19 Link to the Past = The Legend of Zelda: A Link to the Past. Een actie-avonturenspel dat in november 1991 in Japan is uitgebracht voor het Super Nintendo Entertainment System.
Ja, ik snap het. Met andere woorden, zolang je maar de basiscompositie van het plezier van 3D en het traditionele puzzels oplossen behield, was je vrij om te ontwerpen wat je wilde. Daarna werden veel nieuwe dingen en elementen uit de Zelda-serie die goed werkten, gewoon opgenomen.
Dat is de reden dat spelers, zelfs als ze stuk voor stuk nieuwe dingen ervaren, het gevoel krijgen dat dit absoluut The Legend of Zelda is.
Dat zal het vast wel zijn. Maar dit is een beetje een moeilijk onderwerp; misschien had ik er nu niet op in moeten gaan. (lacht)