Dat klopt.
Oké, tenslotte wil ik graag wat meer horen over de AR-spellen en Gezichtenjacht, twee vooraf geïnstalleerde programma’s. Als ik het me goed herinner, begon de ontwikkeling ervan met een discussie. Omdat voor het Wii-systeem het programma Wii Play11 bestond, moest er voor het Nintendo 3DS-systeem iets vergelijkbaars verschijnen, een soort “Nintendo 3DS Play.” 11 Wii Play: Verscheen in december 2006 voor het Wii-systeem. Het combineerde negen verschillende spellen die waren gebaseerd op de verschillende functies van de Wii-afstandsbediening.
Volgens mij begon het met de vraag of we iets konden maken dat goed gebruik maakte van het stereoscopische LCD-scherm.
Je maakte verschillende spellen die gebruik maakten van 3D, en je had prototypes van wat andere dingen, maar zo begon het: je koos twee geschikt ogende prototypes en besloot ze verder uit te werken. Ging het ongeveer zo?
Even denken… Ja, volgens mij wel. De spellen die gebruik maakten van AR12 werden bijzonder goed ontvangen. 12 AR: Een afkorting voor Augmented Reality. Een techniek waarin virtuele informatie wordt geplaatst op werkelijke beelden.
Volgens mij hadden we eerst het idee dat Kawamoto en zijn team AR-software gingen maken die met kaarten werkte, en dat wij AR-software zouden maken die zonder kaarten werkte.
O, ik begrijp het. Daarom heeft Kawamoto’s team AR-spellen gemaakt waarin AR-kaarten worden gebruikt, en maakte Suzuki’s team Gezichtenjacht, waarin geen kaarten worden gebruikt.
Ja, het zijn zeker compleet verschillende spellen geworden. (lacht) Laten we beginnen met de AR-spellen die Kawamoto en zijn team maakten. Er bestaan al verschillende AR-demo’s, maar wat jullie in de AR-spellen hebben gemaakt, is volgens mij volstrekt uniek.
Dat klopt. Volgens mij kwam je drie of vier jaar geleden al regelmatig AR-technologie tegen op internet. Maar het eerste wat wij hadden gezien was in de bibliotheek, iets wat intern was gemaakt. Als ik me niet vergis, was het gemaakt door de afdeling Entertainment Analysis & Development (EAD).
Dat is de demo die was gebaseerd op onafhankelijk onderzoek van de Design Technology-groep van EAD , toch?
Ja. Het was een AR-demo die werkte op het Nintendo DSi-systeem. Het leek ons echter niet voldoende dat er simpelweg iets bovenop een kaart zou verschijnen, en we beschouwden het als een van de vele technologische mogelijkheden waarover we beschikten. Persoonlijk dacht ik echter dat er wel meer potentie in zat.
Ja. In die tijd was veel van de AR die je op internet zag geproduceerd met gestabiliseerde camera’s op desktop-pc’s. Er gebeurde niet veel in die beelden, dus kwam het wat saai over. Met een handheld-spelsysteem kun je echter de camera bewegen, dus kan het beeld in vele richtingen bewegen. Dat leek me een interessant gegeven, dus begon we daarmee te experimenteren.