Wat zorgde er bijvoorbeeld voor dat je iets compleet anders moest maken?
Ik ontdekte een hoop dingen nadat ik een kat had genomen. Zo verschilt de manier van bewegen van honden volledig met die van katten.
Als er bijvoorbeeld aan de andere kant van de kamer iets is dat hij wil hebben, gaat een hond er recht op af. Maar een kat blijft stilstaan en kijkt ernaar. Hij gluurt ernaar en doet alsof hij geen interesse heeft, maar ondertussen kruipt hij er langzaam steeds een beetje dichterbij, om zich er uiteindelijk op te werpen.
Aha! Het is net alsof ze een prooi benaderen. In dat opzicht zijn hun bewegingen in de basis compleet verschillend.
Precies. Dus als je in dit spel bijvoorbeeld een voorwerp gooit, zoals een strandbal, dan schiet de hond er meteen achteraan, maar de kat staart ernaar om het vervolgens aan te vallen.
Als er iets is wat een kat leuk vindt, buigt hij lenig zijn rug en kruipt hij er lekker tegenaan.
Dat is territoriumgedrag. Een hond bakent zijn territorium af door erop te plassen. Maar een kat wrijft zich langs dingen om er zijn geur op achter te laten en daarmee als het ware te zeggen: “Dit is van mij.”
Inderdaad. Ik vroeg me af of we een dergelijke relatie konden weergeven in het spel.