Wat was echt noodzakelijk bij het maken van dit Resident Evil-spel?
We hebben fans altijd laten spelen op evenementen, en de reacties die we daarop krijgen is enorm nuttig. Dat maakte gigantisch veel verschil.
Ja, maar zoals Hori zojuist al over spookhuizen vertelde, is dat precies waarom we het laten uitproberen door fans. Tijdens de ontwikkeling las ik een boek van Hirofumi Gomi14, een producent van spookhuizen. En zelfs in spookhuizen maken ze aanpassingen door op de reacties van bezoekers te letten. Zo werkt het ook bij het maken van een Resident Evil-spel. We keken naar de reacties van spelers en zeiden, ‘Die vijand moet een halve seconde later verschijnen.’ Zo pasten we het steeds een beetje aan. 14 Hirofumi Gomi: een Japanse producent van spookhuizen.
Ja. Maar soms denken we, ‘Hè? Is dat stuk echt zo eng?’ Dus binnen het bedrijf testen we het ook, en als ik iemand zie die met klamme handjes zit te spelen, dan weet ik, ‘Jij staat doodsangsten uit!’ (lacht). Angst is een moeilijke emotie. Resident Evil verrast je, net als een spookhuis, maar ook al ziet iedereen hetzelfde, sommige mensen worden bang en andere niet.
Ik heb het gevoel dat angst persoonlijker is dan gelach. Sommige mensen doen dapper en lijken niet bang te zijn, terwijl andere openlijk hun angst tonen. Er bestaan verschillende patronen en dat maakt het een lastige materie.
Zo laten we soms vrolijke muziek horen tijdens een duistere scène, en die misplaatstheid zorgt automatisch voor angst.
Gelach wordt gedeeld, maar horror beleef je alleen, denk ik. Dus de manier waarop je wordt meegesleept door naar het kleine scherm van een draagbaar systeem te turen is fantastisch voor horror.
En dat je 3D ziet zonder een bril te hoeven dragen is ook geweldig. Je kunt je concentreren zonder te worden afgeleid.
Het gevoel van verkenning is sterker. Als je je bijvoorbeeld afvraagt wat er zich in een grot bevindt, wil je die grot steeds verder verkennen, en dat is uniek voor het Nintendo 3DS-systeem. Het is ideaal voor de beperkte ruimte van een schip.