Nou, Capcom had de titel Onimusha19, die wereldwijd erg goed verkocht. Destijds had Gladiator20 net een Oscar gewonnen, dus we dachten dat producten met een historisch thema gegarandeerd zouden verkopen. Toen maakte ik het spel Shadow of Rome21. Het resultaat was... verschrikkelijk. De reden was dat ik het toen niet begreep. 19 Onimusha: een survivalactiespel over de Sengoku-periode (periode van de strijdende staten) in Japan. Het eerste spel in de serie is in 2001 door Capcom Co., Ltd. uitgebracht. 20 Gladiator: een Amerikaanse film van regisseur Ridley Scott uit 2000. 21 Shadow of Rome: een actieavonturenspel dat in 2005 door Capcom Co., Ltd. is uitgebracht.
Het kwam allemaal door mijn verkeerde indruk dat alles wat met geschiedenis te maken had, zou verkopen. Je kunt bijvoorbeeld heel wat actie laten zien in een film van twee uur. Maar toen ik vroeg of Amerikanen echt iets wisten van de geschiedenis van het oude Rome, was mijn indruk dat ze, tenzij ze daar de bezienswaardigheden bezochten, niet per se de moeite namen om de Romeinse geschiedenis in detail te begrijpen. En als ik denk aan de situatie in Italië, had ik niet de indruk dat de lokale bevolking Caesar als zo’n markant figuur beschouwde als wij Japanse mensen denken. Ze hebben misschien het gevoel: ‘Caesar? Ja, die kennen we.’ Met andere woorden, wij hebben in Azië misschien ons eigen idee over zulke periodes in de geschiedenis, zoals welke mensen de meest opmerkelijke figuren waren, maar de lokale mensen in die landen denken daar vaak totaal anders over dan wij.
Ze hebben daar niet iemand als Shiono-san22? 22 Nanami Shiono: een Japanse schrijver die in Italië woont. Zijn bekendste werk is Res Gestae Populi Romani.
Volgens mij niet. Daar zeggen zelfs de mensen over de boeken van Shiono-san: ‘O, is dat gebeurd?’ Daarom is de vooringenomen stelling ‘een historisch spel met het beroemde Romeinse Rijk verkoopt gegarandeerd!’ iets waar ik niet eens bewust over nadacht. Ik heb toen waarschijnlijk Europa en Amerika op een hoop gegooid en hen niet helemaal begrepen. Daardoor besefte ik me dat ik alles beter moest gaan begrijpen.
Dus na die beschamende ervaring kwam je dichter in de buurt van de waarden die je tegenwoordig hebt.
Ja, inderdaad. Ik denk dat het beschamend was omdat ik er zo op vertrouwde. Ik dacht na over mijn fouten en probeerde ze beter te begrijpen. Daar is Dead Rising23 het resultaat van. Ik nam het Shadow of Rome-team en analyseerde Amerika. We zagen wat voor soort spellen ze leuk vonden en waarin ze zich konden verdiepen. Nadat we al dat soort dingen op een rijtje hadden gezet, denk ik dat we een goed resultaat hebben gehaald. Maar alleen na die ervaring, die schaamte, en die enorme mislukking kon ik het zien. 23 Dead Rising: een actiespel dat in september 2006 door Capcom Co., Ltd. is uitgebracht.
Daarom was ik vastberaden niet nog een keer deze fout te maken toen we Street Fighter weer gingen vernieuwen. Ik keek terug en probeerde me te herinneren waar ik in de jaren negentig zo van onder de indruk was. Ik moest me herinneren hoe iedereen zich toen voelde. En zo maakte ik de delen een voor een.
Het laatste deel in de serie is negen jaar oud. Hoe is deze wedergeboorte van Street Fighter precies begonnen?
Toen ik in het buitenland werd geïnterviewd voor een andere titel, was de laatste vraag die bijna iedereen me stelde: ‘Wanneer komt er een vervolg op Street Fighter?’ Mensen vroegen me dat vaak. Ik dacht dat de serie voorbij was na Street Fighter III24 vanwege dezelfde fout die ik bij Shadow of Rome had gemaakt. Ik had alleen rekening gehouden met dezelfde consumenten die diehard-fans waren van de serie. 24 Street Fighter III: voor het eerst in1997 in de speelhal uitgebracht door Capcom Co., Ltd. en daarna overgezet op de spelcomputers voor thuis.
Als je niet die grote mislukking had meegemaakt, zoals je zei, had je je het waarschijnlijk nog steeds niet beseft.