Bepaal je bij elke editie helemaal zelf welke richting het opgaat?
Nee, ik verzamel eerst ideeën. In het geval van Tales of the Abyss wilden Higuchi-san6 - de regisseur - en ik iets doen met een nietsnut die de wereld en zijn kameraden redt, en zegt: “O man, wat een gedoe...” Een beetje zoals Ikebukuro West Gate Park.7 (lacht) 6Mr. Yoshito Higuchi: een lid van Namco Bandai Games Inc. Hoofdregisseur van spellen als Tales of the Abyss en Tales of Symphonia. 7Ikebukuro West Gate Park: een reeks fictieromans, in Japan uitgegeven door Ira Ishida, met hoofdpersoon Makoto Majima en gesitueerd in Ikebukuro, Tokio.
Bij de personages in Tales of the Abyss horen hoofdpersonen Luke en Asch, die grote tegengestelden zijn. De wereld draait om de relatie tussen deze twee. Twee of drie van ons maken een basis voor wat we willen overbrengen op de spelers op het gebied van het verhaal en de personages.
Ik denk dat het niet zou werken als meer mensen het zouden doen. Nadat je de basiselementen hebt neergezet, verdeel je het werk.
Welke proces is belangrijk om de essentie van de serie in een spel te verwerken?
Ik denk dat elke langlopende serie een essentie heeft. Zonder zo’n essentie is er geen unieke kwaliteit die het in stand houdt. Wat bepaalt volgens jou de essentie van de Tales-serie. Is er een vaste groep mensen die in de Tales-ontwikkelingsstudio werkt, zodat wat ze maken vanzelf een Tales-sausje krijgt?
Ja, maar de manier waarop we spellen maken, is al tijden niet meer veranderd. Zelfs toen het personeel veranderde, werden bepaalde essentiële elementen doorgegeven. Op dit moment vervult Baba-san8 -, die Tales of Graces9 heeft gemaakt, vaak een centrale rol in de ontwikkeling. Eerst voelde zijn werk niet echt goed, maar nu voelt het precies zoals het hoort bij een Tales. 8Hideo Baba: de producer van Tales of Graces. 9Tales of Graces: een RPG die in december 2009 in Japan voor Wii is uitgebracht.
Na 15 jaar zijn Tales-fans ook werknemers geworden, maar ik denk dat wat fans belangrijk vinden, niet hetzelfde is als wat ontwikkelaars belangrijk vinden.