Als je bezig bent met een zware klus van een serie als Tales - een serie met veel enthousiaste fans - kan hun enthousiasme zich tegen je keren. Wat heb je gedaan om dat te voorkomen?
Het mes snijdt aan twee kanten. Je loopt het gevaar dat ze zeggen: “Dit is niet wat ik wil van Tales!” Als je een conservatieve instelling inneemt, wordt het allemaal minder. Hoe ben je hier 15 jaar lang mee omgegaan bij Tales?
We hechten belang aan de mening van de fans. Maar ik denk niet dat ons werk simpelweg bestaat uit het uitvoeren van wat zij willen. Je maakt geen computerspellen met een meerderheidsstem.
En we leven in een geweldige tijd waarin de meningen van de fans direct worden gecommuniceerd via internet. Je krijgt lof, terechtwijzingen en kritiek, en je kunt zien wat mensen op een positieve manier heeft verrast. Maar ons werk bestaat in feite uit iets maken wat er nog niet is, en als je te veel op die meningen let, ga je je er zorgen over maken.
De jongere medewerkers zijn daar met name vatbaar voor. Ik zou zeggen dat onze belangrijkste taak met Tales is om die jongere medewerkers die alleen hard hun best doen om aan de wensen van de klanten te voldoen, te vertellen: “Alleen dat zal hen niet verrassen.”
Als een spel aangename verrassingen biedt, moeten de spelers wel glimlachen. Ik denk dat kwalitatief hoge entertainment dat altijd doet. Als alles in de pas loopt, geeft dat geen voldoening.
Maar elke keer als je denkt dat je het juiste pad hebt gekozen, en wat je hebt gemaakt, gaat de wereld in, dan heb je zin om te bidden, toch?
Dat is het altijd. Dat komt omdat het een strijd tegen het onbekende is. Je brengt iets uit waar je diep over na hebt nagedacht, maar je schiet niet altijd in de roos als het gaat om de reacties van de spelers. Maar als je iets maakt wat de grote massa wil, wordt het helemaal niet leuk.
Mensen praten altijd over onderzoeken en marketing - en dat zijn dingen die je echt kunt gebruiken - maar als je iets maakt, kun je die dingen wel als referentie gebruiken, maar op zichzelf is het niet genoeg. Op de dag dat een spel in de Tales-serie in de verkoop gaat, ben ik normaal gesproken de hele ochtend in de winkels te vinden. Ik vind het eng om te zien of het echt gaat verkopen. Dat gevoel heb ik totdat ik daadwerkelijk zie dat klanten het kopen.