Laat me het onderwerp een klein beetje veranderen. Wat vond je van de Nintendo 3DS, toen je hem voor het eerst zag?
Ik had gehoord dat hij stereoscopisch was, maar ik had verwacht dat het 3D-effect veel subtieler zou zijn. Het verbaasde me hoe solide en driedimensionaal alles eruit zag.
Dit is een gedachte die ik ook had toen ik het Kingdom Hearts-spel zag dat je voor de Nintendo DS hebt gemaakt: je bent zo iemand die niet tevreden is als je niet optimaal gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden van de spelcomputer, nietwaar?
Ik weet nog dat ik dat ook dacht toen ik The World Ends With You20 zag. Ik denk dat je er rustig vanuit kunt gaan dat je fans denken, ‘Wat gaat Nomura met de Nintendo 3DS doen?’ 20The World Ends With You is een actie-RPG die in juli 2007 werd uitgebracht voor de Nintendo DS. Tetsuya Nomura was de belangrijkste personageontwikkelaar en creatief producent.
Misschien… Een gloednieuwe titel als The World Ends With You is als een avontuur, waarin je allerlei nieuwe dingen kunt proberen. Maar als ik denk aan de fans van Kingdom Hearts, dan weet ik dat ik niet zo ver kan gaan. In plaats daarvan heb ik geprobeerd om waar mogelijk de nieuwe functies te gebruiken. Waar ik het gelukkigst mee ben, is dat de Nintendo 3DS analoge besturing ondersteunt. Analoge besturing is uiterst belangrijk voor actiespellen, dus dat was voor mij een enorme opluchting.
Dat klopt. Het Nintendo 3DS-systeem is een krachtig apparaat, en de stereoscopische beelden geven je een ongelofelijk gevoel van diepte. Het vrije verloop van de actie was een van de eerste dingen die ik in Kingdom Hearts 3D wilde verwerken.
Ja. Het idee kwam voort uit het feit dat het Nintendo 3DS-systeem is voorzien van zowel stereoscopische beelden, als analoge besturing. Het team dat aan het laatste spel heeft gewerkt, klaagt nu zelfs dat de bewegingen in ouderen spellen, zoals BBS21 en No. 2, te langzaam zijn. Ze zeggen bijvoorbeeld, ‘Als je het driedimensionale vrije verloop van de actie eenmaal hebt ervaren, kun je niet meer terug,’ en ‘Een Kingdom Hearts-spel waarin je geen muursprongen kunt maken is geen Kingdom Hearts-spel’ (lacht). 21BBS is een afkorting voor Kingdom Hearts: Birth By Sleep, een RPG die in januari 2010 werd uitgebracht in Japan.
Dus zelfs je eigen medewerkers zeiden dat ze geen plezier meer beleefden aan een eerdere titel, nadat ze het vrije verloop van de actie in dit spel hadden ervaren! Was het moeilijk om een spel te maken met zulke dynamische beelden?
Het was zeker niet makkelijk. Omdat je nu via muren zover je wilt kun springen, moesten we gebieden maken die veel groter zijn dan in een doorsnee Kingdom Hearts-spel. Die muursprongen zijn lastig te maken, maar… ze maken je aan het lachen! Je zult niet geloven hoe ver je kunt springen (lacht)!
Ja. Maar toen bedacht ik dat het waarschijnlijk niet verkeerd was als je erom moest lachen. Bovendien maakt het leren van dat soort bewegingen een actiespel leuk.