Ging je daarna voor overleg naar het kantoor van Disney?
Ja. In werkelijkheid stelde ik me al voor dat het spel zich in een 3D-omgeving zou afspelen. Dit idee begon al vorm aan te nemen toen ik naar Disney ging. Natuurlijk hadden ze ook hun eigen ideeën, en ze vroegen ons of we geïnteresseerd waren in het maken van een spel waarin een aantal van hun ideeën werden verwerkt.
Je wilde Disneys personages lenen om een nieuw spel te maken dat kon concurreren met Mario 64, en je had je al een beeld gevormd van hoe het spel eruit moest komen te zien. Ik vermoed dat hun ideeën niet in dat beeld pasten.
Nee, dat deden ze niet. Uiteindelijk stopte ik de presentatie halverwege. We hadden niet veel tijd, en de tijd die we hadden werd in beslag genomen door Disneys presentaties. Dus ik onderbrak ze en zei, ‘Zulke spellen maak ik niet.’
Ja, verrast waren ze zeker (lacht). Maar omdat ik niet begreep wat ze in het Engels zeiden, besloot ik me er niet druk om te maken en vertelde ze over mijn basisidee voor Kingdom Hearts: nieuwe spelfiguren die op reis gaan in een wereld die wordt bevolkt door Disney-personages. Ik bezocht ze daarna nog verschillende keren. Tijdens de eerste bespreking liet ik ze een ontwerp van Sora zien, de hoofdrolspeler in het spel. Ik had hem getekend met een wapen dat leek op een enorme kettingzaag. ‘Wat is dat in hemelsnaam,’ vroegen ze. (Beiden lachen.)
Ja (lacht)! Er werd nog veel aan Sora gesleuteld, voordat hij het personage was dat we nu kennen.
Maar Disney accepteerde het personage uiteindelijk? Degene waar ze sprakeloos van waren?
Misschien waren ze bij Disney op zoek naar nieuwe ideeën en veranderingen. Veel mensen zijn tenslotte fan van Disney geworden door Kingdom Hearts. Het gegeven dat je al meer dan tien jaar Kingdom Hearts-spellen maakt, bewijst dat Disney er het belang van inziet.
Ze zeggen altijd dat Kingdom Hearts erg belangrijk voor ze is, en daar ben ik erg blij om.