Om daar nog even op door te gaan, als fans bij een bedrijf komen werken, hebben ze volop liefde en begrip voor de producten van dat bedrijf, waardoor hun houding ten opzichte van die producten afwijkt van die van de andere mensen. Dat stelt veel groepen softwareontwikkelaars tegenwoordig voor een uitdaging. Maar volgens mij gebeurt dat niet zoveel bij Capcom. Jullie slagen erin de voornaamste aantrekkingskracht van een spel te handhaven, zonder de essentie van het spel uit het oog te verliezen.
Het is fijn als een groep kan zeggen, “Dit is waar we goed in zijn.” Tegenwoordig hoor ik vaak dat spellen uit Japan in andere landen minder dan vroeger worden gewaardeerd, maar Resident Evil blijft over de hele wereld geaccepteerd.
Aan de andere kant zijn Nintendo’s spellen voor ons zo solide dat we altijd kijken wat we ervan kunnen leren.
Er zijn allerlei soorten entertainment, maar er is een verschil tussen stabiliteit en vastzitten in een sleur. Als je steeds weer hetzelfde maakt, krijgen mensen er genoeg van. Als je iets heel comfortabels maakt, noemen mensen het meer van hetzelfde, maar als je te avontuurlijk wordt, zeggen ze dat het teveel is veranderd. Dat is een terugkerend dilemma voor ontwikkelaars van spellenseries.
Binnen Nintendo’s team dat werkt aan de Super Mario Bros.-serie14 gaat de ene generatie geleidelijk over in de andere. Als teamleden van verschillende generaties bij elkaar komen, praten ze over de Iwata vraagt: Super Mario Galaxy Hetzelfde geldt voor de The Legend of Zelda-serie15. Ik ben ervan overtuigd dat Resident Evil zijn eigen essentie heeft, en dat die essentie wordt overgedragen aan nieuwe mensen en volgende generaties, die er hun eigen dingen weer aan toevoegen. Hoe zou je de essentie van Resident Evil beschrijven? 14 Super Mario Bros.-serie: Het eerste spel in de serie verscheen in Japan in september 1985 voor het Family Computer (Famicom)-systeem. 15 The Legend of Zelda-serie: Het eerste spel werd in Japan in februari 1986 uitgebracht voor het Family Computer Disk System.
In één woord, “angst”. Maar angst alleen is niet genoeg. Ik denk dat één reden waarom mensen al zo lang van Resident Evil houden is dat we een hoog kwaliteitsniveau leveren op het gebied van beeld en geluid. Ik denk dat Resident Evil: Revelations voor ons een goede kans is om een breder publiek aan te spreken, aangezien het een compleet nieuw spel is dat buiten de genummerde serie valt.
Het is interessant hoe vaak vrouwen zeggen, “Ik vind dit niet leuk omdat het eng is,” terwijl ze toch steeds de controller pakken om het spel te spelen. Ik vraag me af waarom dat zoveel gebeurt. Misschien schuilt daarin wel de sleutel tot het succes van Resident Evil.
Misschien kunnen vrouwen meer horror verdragen. (lacht) Veel films en strips zijn op vrouwen gericht. De aantrekkingskracht van Resident Evil en de aantrekkingskracht van het horrorgenre in het algemeen, schuilt in angst voor het onbekende. Een deel van de fun van het spel schuilt in de confrontaties en gevechten met tegenstanders, maar de werkelijke spanning van een horrorspel is de inleiding tot die confrontaties – die griezelige sfeer waarin je denkt, “er komt straks vast iets op me af…”