Ter afsluiting, zou je nog iets tegen de “PES”-fans willen zeggen, en tegen de mensen die van voetbal houden maar nog nooit een voetbalspel hebben gespeeld?
Dus je wilt dat iedereen die het spel speelt, net zo verrast is als jij toen je voor het eerst het Nintendo 3DS-systeem zag.
Precies. “PES”-fans zijn over het algemeen helemaal gek op voetbal, en veel van hen spelen zelf voetbal. We hebben het spel zo gemaakt dat zelfs die fans nieuwe ervaringen kunnen opdoen als ze het spelen. Het allerbelangrijkste is dat ik graag wil dat ze het spel zien. Voor nieuwe spelers waren er normaal gesproken momenten waarop ze het gevoel kregen dat een voetbalspel bedienen te moeilijk was. Maar deze keer hebben we een competitiefunctie in het spel verwerkt dat gebruikmaakt van StreetPass10. Dus ze kunnen alleen spelen, hun team sterker maken en genieten van StreetPass-wedstrijden. 10Een competitiefunctie die StreetPass gebruikt: een StreetPass-competitie doet zich voor als mensen met een Nintendo 3DS-systeem elkaar passeren. Als StreetPass in werking treedt, kunnen spelers de automatische competitie spelen tussen teams die sterker zijn gemaakt in de spelstand “Master League” van "PES 2011 3D - Pro Evolution Soccer".
Spelers die niet zo goed tegen andere mensen kunnen spelen, kunnen hun team zelf sterker maken, om het daarna tegen andere mensen via StreetPass op te nemen. Trouwens, wat doen de vaste “PES”-fans vaker: alleen spelen of tegen andere mensen spelen?
In andere spellen ben je gericht op een bepaald onderdeel en haal je daar je voldoening uit, waardoor je het niet erg vindt als andere mensen andere overwinningen halen, maar in “PES” is het enige wat telt of je hebt gewonnen of verloren.
Je bedoelt dat je op een andere manier de deur hebt geopend voor mensen die van voetbal houden maar nog nooit een voetbalspel hebben gespeeld, en dat je wacht tot ze binnenkomen.
Afgezien van het feit dat we streven naar het ultieme voetbalspel, blijven we op nieuwe manieren proberen de interesse van voetbalfans te wekken, zodat ze ons spel gaan spelen.
Het lijkt tegenstrijdig als je wilt dat mensen die “PES” onder de knie hebben nog meer voldoening hieruit halen, en dat je ook nieuwe spelers wilt aantrekken. Maar beide dingen kun je echt bereiken.
Dat klopt. In die zin denk ik dat diversiteit echt belangrijk. Ik vond dat we zowel realisme als diversiteit moesten hebben.