Hartelijk dank.
Vandaag zijn hier twee medewerkers van NAMCO BANDAI Games1 die werkten aan het spel Tekken 3D: Prime Edition. Bedankt voor jullie komst. Het is fijn jullie hier vandaag te zien. 1 NAMCO BANDAI Games Inc.: Het bedrijf dat ontstond toen BANDAI Co., Ltd. en NAMCO Ltd. in 2006 fuseerden. Het hoofdkantoor staat in Shinagawa Ward, Tokio.
Zouden jullie jezelf willen voorstellen? Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie in de videospellen terecht zijn gekomen.
Nou, jullie waren ongetwijfeld al met videospellen bezig voordat het jullie werk werd, dus daar wil ik ook wel wat over horen.
Begrepen. Ik ben Katsuhiro Harada, de producer van de Tekken2-serie. Als kind had ik een familielid met een café waarin het Space Invaders3-spel stond, en sindsdien ben ik dol op videospellen. Maar mijn ouders waren erg streng en zeiden, “We verbieden je om videospellen te spelen!” 2 Tekken: Een vechtspellenserie. Het eerste spel in de serie werd uitgebracht in 1994 als een speelhalspel van NAMCO Ltd. 3 Space Invaders: Een speelhalspel uit 1978.
Je ouders hadden vast niet verwacht dat je in de toekomst frontaal in een wolkenkrabber zou duiken voor een gevecht met (Yoshinori) Ono!4 (lacht) 4 Yoshinori Ono: Producer van de Street Fighter-serie. Adjunct-directeur van de afdeling Consumer Games R&D en algemeen manager van R&D Tokyo Production Department bij CAPCOM Co., Ltd. Hij verscheen eerder al in Iwata vraagt: Externe ontwikkelaars voor de Nintendo 3DS.
Nee. (lacht) Ze wilden geen Nintendo Entertainment System voor me kopen, dus moest ik bij een vriendje spelen, of de speelhal binnensluipen om te kunnen spelen. Als reactie daarop, was ik vastbesloten toen het tijd werd om een baan te zoeken, “Ik ga sowieso in de spelindustrie werken!” Mijn ouders hebben erom moeten huilen.
Zijn jouw ouders nog van de generatie die het niet zag zitten dat hun kinderen in de videospelindustrie gingen werken?
Ik ben geboren in de jaren zeventig. Voor de ouders van mijn generatie was de spelindustrie volstrekt onbekend terrein.
Ik studeerde psychologie, dus dat had niets te maken met de spelindustrie. Toevallig kreeg ik door Namco mijn eerste baan aangeboden. In het begin was ik nog niet betrokken bij het maken van spellen, ik zat in de verkoop.
Misschien was dat wel een reactie op je ouders, die niet jouw idee deelden over hoe leuk videospellen konden zijn.