Nou, dan ga ik je nu eindelijk iets vragen over het Nintendo 3DS-systeem. (lacht) Wat was je eerste indruk toen je het Nintendo 3DS-systeem zag?
Ik was er eigenlijk niet toen het voor het eerst getoond werd. Ik had het toen erg druk. (lacht) Het Street Fighter-team maakte zich rond die tijd klaar om de iPhone-app van Street Fighter IV uit te brengen. Dit was ook een versie die erg gemakkelijk in het gebruik was en die mensen meteen konden spelen. Maar ik had niet het idee dat het genoeg mensen had bereikt. Toen kreeg ik een Nintendo 3DS-systeem en dacht ik: ‘Dit gaat zeker werken.’
Je begon iets later dan alle anderen, maar het wordt wel een van de titels bij lancering. Ik had echt het idee dat je erg gepassioneerd en gemotiveerd was.
Ik denk dat we dat zo’n twee of drie weken voor E3 201029 aan Nintendo hebben laten weten. (lacht) Ik raakte gemotiveerd en begon iets te maken voor E3. Wat me echt aantrok in het Nintendo 3DS-systeem was het feit dat het veel meer functies had dan alleen het 3D-scherm. Een van de voorbeelden is de netwerkfunctionaliteit. 29 E3 (Electronic Entertainment Expo): een vakbeurs voor spellen die in Los Angeles gehouden wordt.
Jouw wens om de community uit te breiden, zoals je zei, kwam toch erg overeen met wat je kunt doen met het Nintendo 3DS-systeem?
Ja. Ik denk dat het 3D-scherm een van de ‘ingangen’ is die de aandacht van mensen trekt. Maar ik zag dat het Nintendo 3DS-systeem veel andere eigenschappen had. Ik denk dat je met zo veel functies op verschillende manieren kunt communiceren via Nintendo 3DS-spellen. En dat hoop ik ook met Street Fighter te doen. Ik ben bereid een aantal manieren te proberen om dat te bereiken.
Niet alleen is er de aantrekkingskracht van dingen in 3D kunnen zien, maar jullie hebben ook verschillende eigenschappen toegevoegd die echt onderwerp van gesprek kunnen worden. Deze titel heeft zelf een plekje ingenomen in het proces van de wedergeboorte van Street Fighter. Ik kan je vertellen dat het Capcom-team echt vastberaden was om de draadloze functies in het spel te verwerken. De technische medewerkers van Nintendo moesten jouw enthousiasme bijbenen. Het was een grote uitdaging, maar een interessante klus.
Ik was toen erg enthousiast. We vroegen ons af hoe ver we konden gaan met iets wat nog niet voltooid was.
Toen de deadlines naderden, kreeg ik te horen dat we ook met de interne stappenteller van het Nintendo 3DS-systeem konden werken. Ik wou echt dat ze me dat eerder verteld hadden. Ik veranderde het systeem meteen zodat het gekoppeld werd aan de muntjes die je gebruikt om de figuurtjes te kopen. (lacht)
Je bent ook een programmeur, dus jij bent ook in staat binnen die beperkte tijd te zien wat mogelijk is en wat niet.
Ja. Wat dat betreft is er geen risico. Maar om je de waarheid te zeggen, was ik erg nerveus toen de medewerkers op de hardware- en systeemsoftware-afdelingen van Nintendo en Capcom in de situatie zaten dat ze zeiden: ‘Het moet zo zijn, maar we weten het niet zeker!’ Op dat moment dacht ik: ‘Ja! Ja! Hier draait spellen ontwikkelen helemaal om!’ (lacht)