De reden dat we Resident Evil: The Mercenaries 3D maakten, was dat we een spel nodig hadden dat op het Nintendo 3DS-systeem draaide. Dus we namen Resident Evil 5 en speelden het op een Nintendo 3DS. De indruk die dat achterliet was groter dan we hadden gedacht.
We bedachten dat we er een product van konden maken. Hoewel het moeilijk was om een tweede project uit te werken, was de ervaring die we ermee opdeden reden genoeg om verder te gaan. We luisterden naar de spelers en zagen kans om de besturing van Mercenaries aan te passen en Revelations te voltooien. Ik heb het idee dat we de mogelijkheden van de Nintendo 3DS hebben leren kennen door eerst Mercenaries te maken. De ontwikkeling was uitdagend, en ik denk dat Mercenaries een spel is dat het uiterste van de hardware vraagt.
Het Resident Evil Revelations-team had de ervaring van Resident Evil: The Mercenaries 3D, dus de tweede ontwikkelingsronde was makkelijker. In Resident Evil: The Mercenaries 3D werd de kennis gebruikt uit Resident Evil Revelations, en in Resident Evil Revelations maakten we gebruik van de reacties op Resident Evil: The Mercenaries 3D. Zo werkten we samen met de spelers.
Net als de Nintendo-ontwikkelaars die nintendogs + cats9 en Mario Kart 710 maakten. Zij maakten de spellen voor de Nintendo 3DS ook in twee ronden. Sommige dingen weet je gewoon niet, totdat je het spel hebt gemaakt. Een van de redenen dat de ontwikkeling van Revelations zo snel verliep, was dat jullie de ervaring van het maken van Mercenaries hadden. 9 nintendogs + cats: een communicatiespel voor het Nintendo 3DS-systeem, dat in Japan in februari 2011 werd uitgebracht. 10 Mario Kart 7: een actie-racespel voor het Nintendo 3DS-systeem, dat ik december 2011 werd uitgebracht.
Ja (lacht). We liepen ongeveer een jaar voor, en konden aan allerlei problemen werken die normaal gesproken pas een halfjaar voor voltooiing de kop opsteken. De ontwikkeling van Resident Evil Revelations verliep dus erg vlot.
Terwijl we aan Mercenaries werkten, moesten we behalve programmeren ook andere dingen doen, zoals het script schrijven voor Resident Evil Revelations, dus ik denk dat we efficiënt te werk zijn gegaan. En de teamleden deden twee of drie keer zoveel, waar ik ze enorm dankbaar voor ben.
Met Mercenaries bereikten we aan het eind van 2010 een punt waarop we weer even adem konden halen.
Hori, wat was volgens jou de reden dat jullie, met zo’n strak schema, zulke indrukwekkende beelden hebben weten te maken?
Ik denk dat het maken van de beelden zo goed verliep omdat we van te voren hadden besloten dat het spel moest draaien om horror, en het script was gebaseerd op een schip in zee. Na de E3 sprak ik met Kawata.