Miyamoto, kun je ons vertellen hoe de vijfentwintigjarige geschiedenis van Super Mario Bros. begon?
Natuurlijk. Zo'n twee jaar voor Super Mario Bros. maakten we een speelhalversie van Mario Bros. De achtergrond was zwart, hij bewoog niet en zag er wat gewoontjes uit. Ik probeerde dus iets wat op Mario Bros. leek, maar met een bewegende, heldere achtergrond en grotere spelfiguren.
O, ik snap het. Je kon Mario Bros. met z'n tweeën spelen omdat het beeld niet zijwaarts bewoog. Als je het beeld al kon laten bewegen, was het in die tijd nog niet mogelijk om meer dan één personage in beeld te brengen, zoals je in New Super Mario Bros. Wii 11 met z'n vieren tegelijk kunt spelen. 11 New Super Mario Bros. Wii: een actiespel voor het Wii-systeem, dat in Japan in december 2009 werd uitgebracht.
Juist. Maar in Devil World was het ons al gelukt om spelfiguren te laten bewegen die twee keer zo groot waren als de personages in voorgaande spellen.
Met andere woorden, je gebruikte de Excitebike-technologie om de achtergrond te laten bewegen, en de technologie uit Devil World om de spelfiguren twee keer zo groot te maken als in Mario Bros.
Zo werkten de SRD-mensen die de trampolines in Donkey Kong Jr. 12 hadden ontworpen ook aan het Super Mario Bros.-project, dus die trampolines gebruikten ze ook weer. 12 Donkey Kong Jr.: een actiespel dat in 1982 in de speelhallen verscheen. De versie voor het Family Computer-systeem (Famicom) werd in Japan in juli 1983 uitgebracht.
Dat klopt. We probeerden de beste elementen uit allerlei spellen te gebruiken, maar het belangrijkste spel was Excitebike. Het idee van warpzones kwam bijvoorbeeld uit Excitebike.