Ja, dat klopt.
Want bij het maken van een videospel zijn veel mensen betrokken. Het is niet alleen zo dat er meer meningen in het rond vliegen, de hele situatie wordt een stuk ingewikkelder. Als veel mensen zich richten op kwaliteit en in het negatieve verzanden, is het nog niet zo erg omdat er tenminste veel suggesties rondgaan. Maar er zijn ook altijd mensen die zich opwerpen als bemiddelaars en dingen zeggen als, “Is dat uiteindelijk niet hetzelfde als wat Miyamoto zegt – de andere kant van dezelfde munt?”
Als dat begint is het erger dan een negatieve houding. Daarom denk ik dat je moet denken als een man en vrouw die op het punt staan te gaan trouwen. Hoe meer ze vanuit verschillende perspectieven denken over de locatie, indeling en cadeaus, hoe ingewikkelder het wordt. Maar als puntje bij paaltje komt, is de vraag of ze wel of niet gaan trouwen het belangrijkst, nietwaar?
Dus als iedereen zegt dat dit niet goed is, en dat niet goed is, en iedereen vraagt, “Oké, maar wat gaan we nou doen?!”, dan is de persoon die ze kan herinneren aan het belangrijkste werk wat verricht moet worden de persoon die de oplossing kan vinden.
Als het echt te erg wordt, gebruik ik ferme taal. Ik zeg, “Als jij niet wilt toegeven, dan moeten we jouw weg maar volgen.”
Ik zeg, “Als jij niet de ene kant op wilt gaan, hebben we geen keuze, en moeten we dus de andere kant opgaan.” We moeten tenslotte als team vooruit.
En terwijl je zegt “dan moeten we jouw weg maar volgen” kook je van binnen vast van woede. (lacht)