Werk je nog aan iets nieuws? Iets wat je kan noemen?
Ik ben een beetje betrokken bij audiogidsen en educatieve systemen voor openbare ruimtes met de Nintendo DS.
En het is niet alleen vermakelijk omdat iemand je heeft verteld dat het prima is als het niet verkoopt?
Ik kan het niet helpen om te bedenken hoe cool het zou zijn als iets goed uitpakt. Maar het is niet goed om zo berekenend te zijn. Wat dat betreft zou ik een meer open houding willen hebben.
Hoe was dat toen je de eerste Super Mario Bros. maakte? Had je toen een meer open houding?
Hmm… toen had ik nog niet veel gesproken met Mr. Hiroshi Yamauchi, onze huidige Executive Adviser, dus toen werkte ik nog voornamelijk met mijn hoofd.
Er zitten veel ruwe stukken in. Je weet wel, een soort “cheats”, dingen die niet in de originele ontwerpen zaten maar bijna per ongeluk in het spel terecht zijn gekomen. Natuurlijk hebben we die dingen niet doelbewust toegevoegd, maar het zijn geweldige aspecten van het spel.
Oorspronkelijk was het bijvoorbeeld de bedoeling dat je een blok niet meer kon raken als je er al een muntje uit was gekomen. Maar op één of andere manier verscheen er bij zo’n blok nog een muntje als je er nog eens tegenaan sprong. Dat zou eigenlijk de regels en het evenwicht van het spel moeten verstoren, maar als je het spel speelt, geeft het juist meer voldoening.
Logischerwijs moet het blok verdwijnen als er een muntje uit is gekomen, maar twee muntjes geven meer voldoening. Dus lieten we op sommige plaatsen een heleboel muntjes uit de blokken verschijnen. Als je zo’n blok dicht bij de grond plaatste, was het leuk om er snel achter elkaar tegenaan te springen, dus plaatsten we die blokken laag bij de grond. Toen we probeerden zoveel mogelijk blokken binnen een bepaalde tijd te raken was dat erg leuk, dus maakten we een plaats waar je dat kan doen. Er zitten veel van dat soort dingen in het spel.
De spellen worden op die manier leuker dan wanneer je alles vooraf al op papier hebt gezet.
Ik ben op het punt gekomen dat ik zeg, “Je hoeft toch niet zo streng te zijn?” als ik werk met een jonge regisseur.