Miyamoto-san, could you relate for us how the 25-year history of Super Mario Bros. originally began?
Sure. About two years before Super Mario Bros., we made the arcade version of Mario Bros. , but the screen didn't scroll, the background was black, and it was sort of plain. So I decided to test out something like Mario Bros., but which scrolled, had a bright background, and had bigger characters moving around.
And that was what you mentioned earlier, the test version with the moving square.
Oh, I see. Two people could enjoy playing Mario Bros., because it didn't scroll sideways. Even if you could get the screen to scroll, keeping multiple characters on the same screen - like the simultaneous four-person play in New Super Mario Bros. Wii 11 wasn't something you could do with the technology back then. 11 New Super Mario Bros. Wii: An action game released for the Wii console in December 2009 in Japan.
Right. But in Devil World, we had already successfully managed to move characters twice as big as characters in the previous games.
In other words, you brought in the partial scrolling technology from Excitebike, which allowed you to scroll part of the screen, and the two-character mode technology from Devil World, which allowed characters twice the size of those in Mario Bros.
To go into a little more detail, the SRD members who had made, for example, the springs in Donkey Kong Jr. 12, were also participating in the Super Mario Bros. project, so they brought that straight in. 12 Donkey Kong Jr.: An action game that appeared in arcades in 1982. The Family Computer System (Famicom) version was released in July 1983 in Japan.
Looking at these specs, it says, "Add refinements focusing on Donkey Kong's slopes, lifts, conveyor belts and ladders; Donkey Kong Jr.'s ropes, logs and springs; and Mario Bros.'s enemy attacks, enemy movement, frozen platforms and POW Blocks.
So it truly was a grand culmination of other games. It was the year before the Disk System came out, and we intended it to be the last game we released on a cartridge. We wanted to put in as much as possible that would make people think, "Nintendo sure does know cartridges!" and "How did they do that?!"
Given the overall power of today's gaming consoles, we can display just about anything, so only a pro can look at a game today and is tempted to ask "How did they do that?" But in the days of the Famicom games, the hardware restrictions were quite severe, and there wasn't a lot we could do. But by slipping around those restrictions and achieving something new, the public wouldn't have seen anything like it, so we could really impress players with something new they'd never seen in another game, and make them think, "How did they do that?"
That's right. We tried to pull in good elements from a variety of games, but perhaps the most important one was Excitebike. For example, the idea for warps came from there.