In de 25-jarige geschiedenis van Super Mario zijn er ongetwijfeld enkele elementen veranderd, terwijl andere hetzelfde zijn gebleven. Ik wil jullie allemaal graag vragen welke elementen dat zijn. Laten we bij jou beginnen, Konno-san.
En dan hebben we het nog niet eens over Statue Mario en een hele hoop anderen die we bedacht hadden (lacht). Zo gingen we steeds een stapje verder met het ontwikkelen, we pijnigden steeds weer onze hersenen om uit te vogelen wat we daarna zouden doen met Mario. We dachten altijd na over wat leuk zou zijn voor spelers – en voor ons om te maken – maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets gezegd heb van: “Dit is iets dat we niet kunnen veranderen aan Mario."
Juist. We dachten niet aan wat we moesten behouden. Het ging meer zo van: "Hoe moeten we dit veranderen?" Zo is het altijd geweest. Maar toen het uiteindelijke product eenmaal was uitgebracht, keek Miyamoto-san naar wat we veranderd hadden en zei hij: "Dat is het nog niet helemaal."
Wat vind jij, Eguchi-san? Ik weet dat je direct betrokken bent geweest bij de Mario-serie, maar ook het voordeel hebt gehad om anderen vanuit een objectieve positie te zien werken aan Super Mario.
Wel, we begonnen het ontwikkelingsproces door nieuwe ideeën te bedenken die aansloten op de tijdsgeest, om te proberen het leuk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Maar wat betreft de dingen die we niet veranderden, zou ik zeggen dat we ons nooit aanpasten aan de meningen om ons heen. Volgens mij leek het sommigen bijvoorbeeld verstandig om Mario in een richting te sturen die volledig gericht was op een jonger publiek, maar die weg hebben we niet genomen. Als je naar de tekeningen kijkt, heeft hij inderdaad een soort van ‘schattig’ uiterlijk, maar ik geloof dat we altijd hebben geprobeerd om het heldhaftige, bewonderenswaardige beeld te behouden dat iedereen zoekt. Maar ja, als je kijkt naar Mario 3, dat we zo’n 22 jaar geleden maakten, zul je wel een soort van schattige kant aan dat spel kunnen zien. Als ik zo terugkijk, vraag ik me af of we hier en daar wat dingen op een andere manier hadden kunnen doen (lacht). Want ik was een van de verantwoordelijken...
Bedankt dat je dat zegt. Tezuka-san had waarschijnlijk de nodige invloed op de tekeningen voor Mario 3. Weet je, hij wilde zo’n beetje overal ogen op tekenen.
O ja, dat klopt (lacht)! Sinds Mario 2 begon hij steeds ogen te tekenen op de wolken en allerlei andere dingen. Toen ik dat zag, zei ik hem dat het schattig was.
Maar sinds Mario Sunshine, waarin de meeste vijanden er schattig uit zagen, heb ik de indruk dat de algemene teneur onder de ontwikkelaars is geweest om te proberen te voorkomen dat het uit de hand zou lopen.
Je was regisseur van Mario Sunshine, Koizumi-san. Kun jij je herinneren of je toen met zo’n situatie te maken kreeg?
Ja. Er waren voortdurend meningsverschillen over de “schattigheidsfactor”. Toen we Mario Sunshine maakten, meenden we hem wild te moeten maken, met verfspetters overal op zijn gezicht en lichaam. Hij is ten slotte een arbeiderspersonage. En daarna, met Mario Galaxy, creëerden we een soort van ruimte-operastijl, waarin Mario naar een andere planeet sprong, een overdreven landing maakte en zich vervolgens omdraaide om te poseren. Later kwam Miyamoto-san bij me en zei hij dat het te ver ging (lacht).
Ik durf te wedden dat je hem wilde antwoorden: "Maar jij zei dat we het cool moesten maken!" (Lacht.)