Dat is echt waar.
Ik heb het gevoel dat videogames zijn veranderd sinds Super Mario Bros. in 1985 uitkwam. Tot die tijd waren videogames iets waar je, tegen betaling van een muntstuk, mee speelde in de speelhal. Maar opeens kon je ook thuis spelen. Dat kon met Nintendo's Donkey Kong, net als met Namco's Xevious en spellen van andere bedrijven, maar Super Mario Bros. was duidelijk vanaf het begin ontworpen om thuis te worden gespeeld. Ik heb de indruk dat videogames echt veranderden toen Super Mario Bros. werd uitgebracht, en vlak daarna Dragon Quest.16 16 Dragon Quest: een RPG van Enix (nu Square Enix) voor het Famicom-systeem, uitgebracht in mei 1986.
Een ander belangrijk aspect was denk ik dat we voor het eerst personagelicenties verstrekten. Dat begon met Super Mario Bros.
Yamauchi vertelde me indertijd dat we licenties van Mario konden verstrekken, maar niet van Zelda.
Nee, dat was niet de reden. Hij zei dat Zelda, zelfs als we er licenties van verstrekten, onmogelijk Mario kon verslaan. Daarom wilde hij niet dat we licenties van Zelda uitgaven.
Dat was het directe gevolg van Yamauchi's idee dat populariteit in entertainment draait om maar één ding. Als Mario moest wedijveren met Zelda, zou dat tot niets leiden.
Zo populair was Mario. Een van de dingen die me opvielen toen ik voor het eerst over Super Mario Bros. hoorde, was uit hoe weinig pixels hij bestond. Het zou niet mogelijk zijn geweest om zijn haar te tonen, dus ze gaven hem een pet. Om zijn mond te verbergen, gaven ze hem een grote neus en een snor. En ze lieten hem een overall dragen.
Het ontwerp is volledig gebaseerd op functionaliteit, zodat je bijvoorbeeld makkelijk kunt zien in welke richting hij kijkt.
Zo zag hij er in het begin uit, maar ook al werden de grafische mogelijkheden steeds beter, dat basisontwerp is nooit veranderd. Misschien is dat de reden dat iedereen na 25 jaar nog steeds van Mario houdt.
Ik probeer te verklaren waarom het na 25 jaar nog steeds leuk is om Super Mario Bros. te spelen.
Als professor aan de universiteit van Ritsumeikan analyseer je de aantrekkingskracht van videogames op een wetenschappelijke manier.