Terugkomend op hoe je van je stuk was gebracht toen Yokoi je negatief noemde. Deed je het sindsdien anders?
Nee, dat was niet nodig. We waren geen leden van hetzelfde team. We voerden het gesprek terwijl we los van elkaar werkten, maar wel met hetzelfde doel voor ogen.
Maar zijn woorden hadden me dus wel van mijn stuk gebracht. In die tijd beschouwde ik mezelf niet als het type dat vastberaden naar oplossingen zoekt, zoals ik dat tegenwoordig doe. Als ik in het team had gezeten waarvan Yokoi toen leider was, zou dat voor mij niet gemakkelijk zijn geweest.
Maar ik ben van nature iemand die redenen verzamelt tégen iets, en dus niet vóór iets. Door na te denken over wat Yokoi zei, ben ik mezelf geleidelijk beter gaan begrijpen.
Dat is mijn kijk op dingen. Als ik dit doe, wordt het dit, maar als ik dat doe, wordt het dat. Ik houd altijd rekening met het slechtste scenario.
Je beschikt over het vermogen formaat en gewicht in te schatten van verschillende nadelen.
Ja. Als je daartoe in staat bent, kun je goede beslissingen maken. Dus als een jongere persoon vraagt wat er verkeerd is aan zijn idee, denk ik, “Dat zou je eigenlijk zelf moeten bedenken.”
Precies. Het is zonde als je zegt, “O, dat idee is dus niet goed,” en het voorgoed vergeet.