Ja. Het waren 'obstakels' in die tijd, en niet 'vijanden'. Ik weet nog dat we die term gebruikten toen we de speelhalversie van Donkey Kong 6 overzetten naar de Famicom. In het begin hadden we het over 'dingen die in de weg zitten'. 6 Donkey Kong: een speelhalspel uit 1981. De versie voor het Family Computer-systeem (Famicom) werd in Japan in 1983 uitgebracht.
We noemden ze 'ojamamushi' (lastposten). Maar toen we het er op een keer met buitenlandse medewerkers over hadden, vroeg iemand ons wat voor insect (mushi) een ojamamushi is. Het was een serieuze vraag, en ik stond met mijn mond vol tanden. (Iwata lacht.)
Of 'shogaibutsu' in het Japans. Dankzij Nakago, die dit allemaal heeft bewaard, komen we zelfs na 25 jaar nog veel te weten (lacht).
Tezuka, je kwam in april 1984 bij Nintendo, een jaar nadat de Famicon werd uitgebracht.
Super Mario Bros. werd tijdens jullie tweede jaar bij het bedrijf voltooid, dus toen de eerste plannen werden gemaakt, zaten jullie in je eerste jaar en waren jullie nog nieuw.
In die tijd, voordat Tezuka begon, deed ik al het ontwerpwerk nog zelf. Toen we dus een tweede ontwerper kregen, hielp dat enorm (lacht). Toen ze begonnen was ik halverwege de ontwikkeling van Devil World 7, dus ik liet ze me daarmee helpen. 7 Devil World: een actiespel dat in Japan in oktober 1984 voor het Family Computer-systeem (Famicom) werd uitgebracht.
Daarna werkten Nakago en ik aan Excitebike 8. Tezuka werkte mijn ontwerpen uit en we begonnen aan Kung-Fu9. Maar Tezuka… 8 Excitebike: een racespel met zijaanzicht dat in november 1984 werd uitgebracht voor het Japanse Family Computer-systeem (Famicom). 9 Kung-Fu: een actiespel dat in Japan in juni 1985 werd uitgebracht voor het Family Computer-systeem (Famicom).
Was het trouwens de bedoeling dat je aan muziek zou werken, toen je bij Nintendo kwam?
Ja. Maar er waren er een paar voor ons, zoals Hirokazu Tanaka10, die zowel muziek schreef als programmeerde. 10 Hirokazu Tanaka: werkte als componist voor Nintendo en was verantwoordelijk voor de muziek in talloze titels, waaronder Balloon Fight, Dr. Mario en EarthBound. Hij is tegenwoordig de president-directeur van Creatures Inc.