Nu we het toch hebben over de geluidseffecten in Super Mario Bros., het springgeluid is ook zo'n opvallende. Hoe heb je die gemaakt? In het echt maak je misschien een geluid als je springt, maar het is zeker geen ♪poing-geluid!
Ik deed een beetje moeilijk en vroeg, 'Heb je echt een geluid nodig voor de sprongen?' (lacht). Later speelde ik het spel en bedacht een geluid dat paste bij wat er in beeld gebeurde.
We hadden ook iets als fruit kunnen gebruiken, maar ik was bang dat als fruit tevoorschijn zou komen in een wereld die wordt bevolkt door krabben en schildpadden, spelers het als een gevaar zouden zien en ervoor op de loop zouden gaan. Ik probeerde iets te bedenken wat iedereen zou willen hebben, en dat was geld! (Iedereen lacht.)
Maar veel in dat basisontwerp stond model voor latere spellen. En 25 jaar later kom je veel van die elementen nog steeds tegen. Zoals de munten waar we het net over hadden. Er moet een reden zijn dat de serie nog steeds populair is, terwijl het al die oude elementen bevat.
Dat komt volgens mij omdat elk Super Mario Bros.-spel bij het tijdsbeeld past. De spelbesturing is een goed voorbeeld van iets wat elke keer anders is. Ik heb als regisseur gewerkt aan de ontwikkeling van Super Mario Bros.3 15 en Super Mario World 16, en ik maakte die spellen met het idee dat we een heleboel nieuwe dingen moesten toevoegen. 15 Super Mario Bros. 3: een actiespel dat in Japan in oktober 1988 werd uitgebracht voor het Family Computer-systeem (Famicom). 16 Super Mario World: een actiespel dat in Japan, gelijktijdig met het Super Famicom-systeem, in november 1990 werd uitgebracht.
De verwachtingen van de speler, over wat Mario nu weer zou doen, was een horde die je doelbewust probeerde te nemen.
Ja. Toen we New Super Mario Bros17. voor de Nintendo DS maakten , voegden we nieuwe elementen toe, zoals een reusachtige Mario, maar we maakten het met een andere instelling dan toen we aan Super Mario World werkten. We hadden veel interessante dingen aan het spel toegevoegd, dus ik dacht niet dat het nodig was om allerlei nieuwe dingen in het spel te verwerken. Het zou daardoor mogelijk niet meer op een Mario-spel lijken. Het leek ons voldoende om een spel te maken waarin je steeds weer probeerde verder te komen als je een sprong miste. 17 New Super Mario Bros.: een actiespel voor de Nintendo DS, dat in Japan in mei 2006 werd uitgebracht.
De fout ingaan en dan toch denken, 'Ik probeer het nog een keer,' is iets wat nooit is veranderd in Super Mario Bros.
Natuurlijk was het tijdens de ontwikkeling van Super Mario Bros. 3 belangrijk dat we een heleboel nieuwe elementen toevoegden, maar ik denk dat Super Mario Bros. zo populair is gebleven omdat we de oorspronkelijke fundering hebben behouden.