Alles waar we tot nu toe over hebben gepraat is met elkaar verbonden. Zoals de ideeën die in één keer verschillende problemen oplossen, probleembewustheid, zoeken naar oplossingen en achterhalen wat niet klopt aan een idee.
Het is, in zekere zin, prima om de dag voor een deadline iets te verzinnen. Omdat je dan de directe druk voelt om iets op te lossen. Dat motiveert je om de inhoud van je laatje vol ideeën nog eens aandachtig te bekijken.
Ja, dat gebeurt constant. Ze zeggen, “Ik werk er hard aan,” maar dan zeg ik, “Het gaat er niet om hoe hard je werkt.” (lacht) Dat is niet om streng te doen. Het gaat er gewoon echt niet om hoe hard je werkt.
Hoe meer werk je verricht, hoe minder zichtbaar dingen worden. Uiteindelijk zeg je, “Het heeft me maanden gekost om deze checklist te maken!”.
Dat raakt wel aan het hoofdthema van vandaag. Je kunt niet gewoon zeggen, “Het gaat er niet om hoe hard je werkt.” Ik denk dat we daar nog twee of drie dingen aan toe moeten voegen.
Ik bedoel, als iemand hard werkt en iemand anders vertelt hem dat hard werken niet belangrijk is, dan weet die eerste persoon niet meer wat hij moet doen. Maar toch zeggen jij en ik dat tegen mensen.
Inderdaad, en soms reageren ze dan van, “Maar je zei eerst wat anders tegen me, toch?”