Sinds de geboorte van Super Mario zijn er 25 jaren voorbijgegaan en zijn er heel veel spellen verschenen in de serie. Waar leg je de nadruk op, als je aan een Mario-titel werkt? Met andere woorden, wat heb je van Miyamoto-san geleerd als het erom gaat ervoor te zorgen dat een Super Mario-spel de “essentie van Mario” bevat?
Ik werkte mee aan Mario 3 en Mario World, dus ik heb nooit echt nagedacht over de Iwata vraagt: Super Mario Galaxy. Ik concentreerde me gewoon op het tekenen van levels.
Wat Miyamoto-san veel zei, was “is dat leuk?” en “voelt dat wel goed?”. Dat deed hij ook bij de spellen die hij niet zelf ontwikkelde. Toen ik bijvoorbeeld een spelletje speelde in mijn lunchpauze, keek hij over mijn schouder mee en zei hij: “Is dat leuk?” Ik zei dan iets van: “Het gaat wel.”
Als ik ‘het gaat wel’ zeg, dan is er veel dat ik zou willen zeggen, maar doe ik dat toch maar niet (lacht).
Je wist nooit wanneer hij met zijn vragen zou komen, dus moest je zo hard als je kon voor jezelf analyseren wat er leuk was.
Ik weet niet zo zeker of hij een speciaal doel voor ogen had, als hij je vroeg of ‘het leuk is’. Misschien was hij gewoon nieuwsgierig (lacht).
Miyamoto-san kan niet rusten voordat hij heeft achterhaald waarom iets interessant is. Wat voor dingen zegt Miyamoto-san als jullie samen met hem een spel maken?
Hij leerde ons het belang om spelelementen in de juiste volgorde te introduceren. Als er bijvoorbeeld meerdere landvormen en vijanden zijn, laat je ze niet allemaal tegelijk zien, maar stel je ze een voor een voor.
Als je dat doet en later meerdere elementen combineert, denk je: “Ik heb dit eerder gezien, dus ik weet hoe het beweegt.”