Dat zijn Mii-makerenStreetPass Mii-park, toch?
Het Nintendo 3DS-systeem bevat twee functies die om Mii-personages draaien. En ik denk dat iedereen ze erg leuk zal vinden.
Ja. We hebben ook al geprobeerd om de Mii-personages te verspreiden via Tomodachi Collection5 voor het Nintendo DS-systeem, maar dit keer maken we er veel meer werk van. 5 Tomodachi Collection: een levenssimulatiespel dat in Japan in juni 2009 werd uitgebracht. ‘Tomodachi’ is het Japanse word voor ‘vriend’.
Teruggrijpend op iets waar we het in een vorig interview over hebben gehad, zonder Tomodachi Collection hadden de Mii-personages niet bestaan.
Al sinds de Super Famicom en Nintendo 64 heb je aan die functie gewerkt. Je vond karikaturen leuk en het was jouw droom om een virtuele versie van jezelf in het spel te kunnen verwerken.
Ja (lacht). Toen ik op een dag Tomodachi Collection zag, dat toen nog in ontwikkeling was, liet ik het je zien en vroeg of dit was wat je wilde doen. Zo ontstonden de Mii-personages.
Precies. Zo is het allemaal begonnen. We voorzagen het Wii-systeem van Mii-personages. Daarna maakten we Tomodachi Collection voor de Nintendo DS en nu is het ingebouwd in het Nintendo 3DS-systeem.
Het lot nam een vreemde wending. Nee, in werkelijkheid was het jouw voortdurende koppigheid die hiervoor zorgde. (Miyamoto lacht.)
Ja. We hadden twee doelen, voor wat de Mii-personages betreft. Een ervan is de compatibiliteit met StreetPass. Met andere woorden, door alleen al iemand voorbij te lopen die ook een Nintendo 3DS-systeem heeft, kun je de wereld van je Mii-personages uitbreiden.
In het verleden had je voor de Tag Mode-functie twee mensen nodig, die elkaar passeerden terwijl ze hetzelfde spel in hun systeem hadden gestoken, of dat nu Nintendogs was of Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies. Maar voor de Nintendo 3DS geldt dat de StreetPass-communicatie altijd is geactiveerd. Dit betekent natuurlijk niet dat de Mii-personages van de speler zomaar aan de wandel gaan, zonder dat de speler iets in de gaten heeft. Alleen als je StreetPass Mii-park hebt geactiveerd en de StreetPass-functie aanstaat, bezoekt je Mii-personage de Nintendo 3DS-systemen van anderen.
Het draait om het uitwisselen van Mii-gegevens met mensen die zich in je buurt bevinden. En of je dat nu via StreetPass of een draadloos netwerk doet, ik wil die Mii-personages op allerlei manieren gebruiken. Uiteindelijk wil ik dat Mii-personages de wereldwijde standaard voor avatars worden.