Ik wil jullie ter afsluiting vragen om te vertellen wat jullie opvallend vinden aan het uiteindelijke ontwerp, en om iets tegen de fans te zeggen. Koshiishi, zou jij willen beginnen?
Met de ontwikkeling van hardware, vooral tijdens het ontwerpstadium, hebben de ontwerpers duidelijk voor ogen wat ze willen bereiken. Maar wij, de mensen die het mechanische ontwerp verzorgen, hebben in het begin slechts een vaag beeld. Toen we het prototype moesten maken voor de E3, was het resultaat beter dan ik had durven hopen. En toen we de prototypes maakten voor de massaproductie waren ze zelfs nog beter. Ik vond het systeem steeds mooier worden, dus ik hoop dat iedereen hem in handen neemt en er eens heel goed naar kijkt.
Ze moeten hem in het echt zien, in plaats van plaatjes te bekijken op het internet.
Ja. Je ziet niet goed hoe mooi de Nintendo 3DS is, totdat je hem werkelijk in handen hebt.
Oké… (houdt de Nintendo 3DS omhoog zodat de batterijklep zichtbaar is) dit is de batterijklep van de Nintendo 3DS! (Iedereen lacht.)
Ik heb heel sterk het gevoel dat iedereen heeft samengewerkt aan dit hardwareproduct – niet alleen wij drieën, maar het ontwikkelingsteam van de Research & Engineering-afdeling, de Product Evaluation & Engineering-afdeling, die verantwoordelijk was voor de kwaliteit en massaproductie, de Production Planning & Coordination-afdeling, de mensen van de Procurement-afdeling, die het productieschema hebben opgesteld, en de bedrijven met wie we samen hebben gewerkt. We begonnen met niets, maar we hebben kans gezien om zover te komen en de hardware uit te brengen. Ik geloof dat we een goed product hebben ontwikkeld – een kwaliteitsproduct – dus ik hoop dat iedereen er een te pakken weet te krijgen en ervan zal genieten.
Dank je. Dat komt omdat iedereen er zo hard aan heeft gewerkt. Misschien moet ik dit niet zeggen, maar nadat ik de productielijn voor de Nintendo 3DS heb gezien, zien de productielijnen voor de Nintendo DSi en Nintendo DSi XL er nogal simpel uit.
Ze zien er simpel uit omdat het fabricageproces voor de Nintendo 3DS zo gecompliceerd is.
Ja. Als ontwerper had ik sterk het gevoel dat we voldeden aan de wensen van de interne ontwikkelaars – tot op zekere hoogte. Bovendien voorziet Nintendo het systeem voor het eerst van een speciaal oplaadstation .