Dat móet wel kloppen (lacht).
Vanwege zijn ervaringen met het Virtual Boy-systeem moet Nintendo zich hebben gerealiseerd hoe moeilijk het is om een 3D-product te maken en het op de juiste manier over te brengen op zijn klanten.
Meneer Iwata, u zei dat het niet vreemd zou zijn als Nintendo een soort trauma zou hebben opgelopen.
Dat meen ik echt. Maar ook al moet het bedrijf zich volledig bewust zijn geweest van de moeilijkheid die 3D-producten met zich meebrengen, Nintendo bleef het maar proberen, keer op keer. Zelfs vóór het Nintendo 3DS-systeem.
Zo had het Game Boy Advance SP-systeem11 al een werkende proefversie van het scherm dat wordt gebruikt in de Nintendo 3DS, om te laten zien hoe je driedimensionale beelden kunt ervaren zonder speciale bril. 11De Game Boy Advance SP is een draagbaar spelapparaat dat in februari 2003 werd uitgebracht in Japan (en in maart 2003 in Europa). Het was een verbeterde versie van de Game Boy Advance, waarbij je het scherm kon dichtklappen.
Ja, dat klopt. Om driedimensionale beelden te maken die met het naakte oog te zien zijn, heb je een speciaal soort vloeibare kristal nodig, dus we probeerden het uit door het in de Game Boy Advance SP te plaatsen. Maar de resolutie van lcd-schermen was toen nog laag, dus het zag er niet echt geweldig uit en is uiteindelijk niet meegenomen in het daadwerkelijke product. Om beelden er zonder bril driedimensionaal uit te laten zien, moet je de beelden voor het linker- en rechteroog afzonderlijk weergeven en elk apart aanleveren. Daarvoor heb je technologie nodig met een hoge resolutie en precisie. De technologie was toen nog niet goed genoeg, dus het stereoscopische effect was niet zo scherp.
Als we nog wat verder teruggaan, komen we bij het Nintendo GameCube12-systeem uit. Dat had een ingebouwd 3D-compatibel circuit. 12De Nintendo GameCube is een spelsysteem dat in september 2001 werd uitgebracht in Japan (en in mei 2002 in Europa).
De Nintendo GameCube werd in 2001 gelanceerd, precies tien jaar geleden. We hebben zelfs toen al een lange tijd aan 3D gedacht.
Het benodigde vloeibare kristal was nog steeds duur. Simpel gezegd kon de Nintendo GameCube 3D-beelden weergeven als je hem aansloot op een speciaal lcd-scherm, maar dat specifieke vloeibare kristal was toen nog heel erg duur.
We hadden het niet kunnen doen zonder het te verkopen voor een prijs die veel hoger was dan die van het Nintendo GameCube-systeem zelf! Maar we hadden er al wel een spel voor: Luigi’s Mansion13, dat tegelijk met de Nintendo GameCube werd uitgebracht. 13Luigi’s Mansion is een actie-avonturenspel dat tegelijk met het Nintendo GameCube-systeem in september 2001 in Japan werd uitgebracht (en in mei 2002 in Europa).