De Virtual Boy!
Nou, voordat we het over de Nintendo 3DS gaan hebben, wilde ik over het Virtual Boy-systeem3 praten. 3De Virtual Boy is een spelsysteem dat in 1995 in Japan werd uitgebracht. Gebruikers keken in een soort bril met een scherm erin en speelden spellen die in 3D werden weergegeven.
In 1995, toen de Virtual Boy op de wereld werd losgelaten, zat ik nog niet bij Nintendo. Maar toen ik op een dag een bezoek bracht aan Nintendo, zei de toenmalige president Yamauchi dat Nintendo iets had gemaakt en liet hij me er eens naar kijken. Dat was het Virtual Boy-systeem. Je was toen met me mee, Itoi-san.
De Virtual Boy was volgens mij een commerciële mislukking. Normaal gesproken denk ik dat het begrijpelijk zou zijn als Nintendo hier een soort trauma door had opgelopen met het 3D-genre als geheel. Maar Nintendo bleef onvermoeid doorgaan met zijn pogingen op het gebied van 3D-technologie. En je zou kunnen zeggen dat die pogingen nu eindelijk hun vruchten beginnen af te werpen. Ik geloof dat dit een aantal interessante onderwerpen biedt voor dit gesprek.
Destijds had ik nauwe banden met het bedrijf, maar ik bleef een buitenstaander. Miyamoto-san was echter volop betrokken bij dat project.
O ja, juist. Dat was (Gunpei) Yokoi-san.4 4Gunpei Yokoi (1941-1997): bij Nintendo speelde hij een centrale rol in de ontwikkeling van producten als de draagbare elektronische Game & Watch-spellen, het draagbare Game Boy-systeem, R.O.B. (Robotic Operating Buddy) en het spel Dr. Mario.
Laten we eens zien… Om bij het begin te beginnen, was ik indertijd geïnteresseerd in virtual reality. Ik was ook een van de medewerkers die alsmaar bleven hameren op het idee om iets te doen met 3D-brillen. Ik heb Yokoi-san niet echt onder druk gezet, maar ik heb wel veel met hem gepraat over hoe (3D-)brillen interessant zouden kunnen zijn.
Maar toen de ontwikkeling van de Virtual Boy daadwerkelijk begon, was ik druk bezig met het ontwikkelen van het Nintendo 64-systeem5. 5De Nintendo 64 is een spelsysteem dat in juni 1996 in Japan werd uitgebracht. In maart 1997 verscheen het in Europa.
Precies. Een andere complicerende factor was dat 3D-beelden voor zowel de Virtual Boy als de Nintendo 64 een belangrijk thema vormden. Misschien was het allemaal anders gelopen als de twee apparaten dezelfde technologie hadden gebruikt, maar ze hadden verschillende doelen. Als je de Nintendo 64 beschouwt als een systeem dat was gemaakt om zich vol op de 3D-technologie te storten, gebruikte de Virtual Boy andere technologie met het doel om 3D te ervaren zonder mee te gaan in de algemene richting die 3D destijds volgde.