Ja. Dat zei hij niet als hij Nintendogs speelde (lacht)! (Iwata lacht.)
Er is een reden voor dat je de tegenaanval via StreetPass tot een van je belangrijkste thema’s hebt gemaakt. De Tag-functie van Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies was ongelofelijk populair. Dus hoewel je zoon niet vaak met je meeging de stad in, begon hij opeens te zeggen: “Ik wil ook mee!”
We gingen samen naar Osaka en stapten een grote meubelwinkel binnen. Mijn zoon bleef maar naar zijn Nintendo DS-systeem staren.
Hij keek sip, dus ik vroeg hem: “Wat is er?” En toen realiseerde ik me pas dat hij alleen maar met me mee was gekomen om de Tag-functie te gebruiken!
Ja (lacht). Het bleef maar doorgaan! Hij lachte van oor tot oor en ik dacht: “Man, dit is wat ik wilde bereiken met Nintendogs!” (Iwata lacht.)
Ik zei dingen als: “De gebruikers namen het gewoon niet zo serieus.” En: “Je dacht toch zeker niet dat je het zelf zou gebruiken, toen je het maakte?” (Lacht.)
Ik was zowel producent van Nintendogs + Cats als van het Nintendo 3DS-systeem, dus allereerst wilde ik het zo maken dat StreetPass actief kon zijn als een functie van het systeem zelf, dus voor meerdere spellen tegelijk.
Eerder moest je de Game Card in het systeem doen, de slaapstand activeren, de deksel sluiten en ermee rondlopen. Maar nu kun je zelfs gegevens uitwisselen als de Game Card niet in het systeem zit.
Precies. Dus als je thuiskomt van school of werk en Nintendogs + Cats in het systeem doet, kan het zijn dat je erachter komt dat je gegevens met iemand hebt uitgewisseld, zelfs als je onderweg een ander spel hebt gespeeld.
Als je in het spel je hond uitlaat, kom je mogelijk mensen tegen met wie je via StreetPass gegevens hebt uitgewisseld en kun je misschien een beetje met ze communiceren. En als je het dagboek in het spel opent, kun je zien wie je bent gepasseerd en afspreken om elkaar te treffen in het park in het spel.
In die communicatie via StreetPass kun je foto’s uitwisselen, zoals we eerder bespraken.