Umezu-san, dacht jij “O, o...” omdat je niet verwacht had een stereoscopisch lcd-scherm te gebruiken?
Precies. Ik wist dat er een lcd-scherm was dat 3D kon weergeven, maar ik had de proef met Luigi’s Mansion niet gezien, dus ik had er geen idee van hoe het zou zijn om een spel in 3D te maken. Toen Konno-san me dat plotseling vertelde, dacht ik dat het misschien maar een tijdelijke bevlieging was (lacht).
Om eerlijk te zijn dacht ik in eerste instantie: “Wat een probleem!” Het bleek echter erg goed te werken toen we halverwege de ontwikkeling van het Nintendo DS-systeem hadden besloten om twee schermen te gebruiken.
Ik moest de beelden voor het bovenste 3D-scherm op tweemaal de normale snelheid laten berekenen, wat betekende dat ik de SoC die ik had ontworpen moest heroverwegen.
En dat brengt ons terug bij het feit dat je bij het ontwerp van de eerste SoC wat speelruimte had overgelaten in de toewijzing van de energie.
Programmeerbare ‘shaders’19 voor het tonen van schaduwen in 3D-beelden worden nu overal gebruikt, maar voor de Nintendo 3DS hebben we een technologie van Digital Media Professionals (DMP)20 toegepast. Kun je dat uitleggen? 19Programmeerbare shader: een shader is een softwaregereedschap dat met name bedoeld is voor het realiseren van licht en schaduwen in computerbeelden. Een programmeerbare shader stelt programmeurs in staat om te bepalen hoe ze willen dat de licht- en schaduweffecten berekend worden. De hoge mate van vrijheid maakt een grotere verscheidenheid aan effecten mogelijk. 20Digital Media Professionals Inc. is een bedrijf dat voornamelijk grafische processors ontwikkelt en verkoopt. Het hoofdkantoor bevindt zich in Mitaka, Tokio.
De verlichting van het lcd-scherm verbruikt meer stroom dan wat dan ook in een draagbaar spelsysteem.