Volgens mij hadden we het intern eerst over twaalf versies.
Van de vorige Nintendogs hebben we bij lancering drie versies uitgebracht. In enkele opzichten was dat een primeur, dus we moesten het principe uitleggen aan ons eigen verkoopteam en ervoor zorgen dat de distributeurs het begrepen.
Vervolgens legde je de verkopers uit dat het spel begon op het moment dat je in het echt naar het schap keek en probeerde een keuze te maken uit de honden (lacht).
Maar toen we onze verkoopafdeling raadpleegden, begrepen we dat het moeilijk zou zijn voor de winkeliers. En zo kozen we uiteindelijk voor drie versies. Deze keer zeiden we: “Is één versie niet genoeg?” Maar de verkoopafdeling zei: “Absoluut niet!” (Lacht.)
Zeg dat wel (lacht). Het was niet makkelijk om deze toypoedel te vinden! De vorige keer waren de drie versies in Japan gebaseerd op teckels, chihuahua’s en de Shiba Inu. Nu hebben we nieuwe foto’s gemaakt van toypoedels en Franse buldogs, en die hebben we toegevoegd aan die van de Shiba Inu, zodat we in totaal drie versies hebben.
Precies. We wilden overal ter wereld dezelfde verpakkingen gebruiken, dus kozen we voor golden retrievers, toypoedels en Franse buldogs. Maar in Japan was iedereen zo dol op de Shiba Inu-versie van het vorige spel dat we besloten om die hond te gebruiken, in plaats van een golden retriever.
Maar golden retrievers zitten nog steeds in het spel, dus daar hoeft men zich geen zorgen om te maken. En toen we moesten besluiten welke kattensoorten we op de verpakking zouden plaatsen, leerden we iets nieuws over deze dieren.
We wilden siamesen en perzen gebruiken, maar zulke exotische katten zijn niet meer zo populair. Er verschijnen allerlei nieuwe soorten katten, zoals de Amerikaanse korthaar, de blauwe Rus en munchkin.
Katten als de Amerikaanse korthaar en enigszins stijlvolle Japanse katten zijn veel populairder. Je ziet perzische katten nog maar zo zelden in de buurt dat je je begint af te vragen waar ze allemaal zijn gebleven.