Wanneer was dat ongeveer?
We kozen er al vroeg voor om een accelerometer24 in het Nintendo 3DS-systeem te stoppen. Vervolgens besloten we behoorlijk wat later om er ook de gyrosensor aan toe te voegen. 24Een accelerometer is een elektrisch circuitelement dat veranderingen in snelheid kan detecteren. De accelerometer in de Wii-afstandsbediening kan de mate van versnelling in drie dimensies waarnemen.
Ik dacht dat een werkend voorbeeld hem wel zou overtuigen (lacht). Onze afdeling was toevallig bezig de Wii-afstandsbediening en Wii MotionPlus25 samen te voegen. Ik deed de apparatuur in een wagentje en reed ermee naar de vergaderruimte, waar ik vroeg: “Wat denken jullie hiervan?” 25Wii MotionPlus is een accessoire met een gyrosensor dat op de Wii-afstandsbediening kan worden aangesloten. De Wii-afstandsbediening Plus, die voorzien is van ingebouwde Wii MotionPlus-functionaliteit, werd in oktober 2010 uitgebracht in Japan.
Zonder onze ervaring met Wii MotionPlus was de gyrosensor waarschijnlijk niet ter sprake gekomen.
Dat denk ik ook niet. Ik had Umezu-san horen zeggen dat de specificaties definitief waren en het leek me persoonlijk lastig te realiseren gezien de beperkte tijd die we hadden.
Als Miyamoto-san ergens zijn zinnen op zet, zal hij zeggen dat het niet erg is om te laat te zijn. Ik zei hem dat het wel erg was.
Ik dacht: “Misschien is het ditmaal onmogelijk.” Ik hield me op de vlakte, maar Miyamoto-san en de anderen rolden een wagentje naar binnen met de apparatuur en zeiden dingen als: “Is het zo niet leuk?” En: “Zie je hoeveel verschil dit maakt?” (Lacht.)
Hij hield toen net zo koppig vast aan het plan om de gyrosensor eraan toe te voegen als vlak voor de massaproductie van het Wii-systeem. Het spreekwoordelijke schip was toen klaar om uit te varen, maar toch stopten we nog een luidspreker in de Wii-afstandsbediening. Ik denk wel dat het op de een of andere manier nuttig zal blijken. Ik weet zeker dat Miyamoto-san later iets zal doen om dat te bewijzen en vervolgens zal zeggen: “Zie je wel? Het was maar goed dat we het eraan toe hebben gevoegd.”
Om eerlijk te zijn werken we aan een aantal ideeën, zoals The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D26 en een actiespel met onderzeeërs, Steel Diver27 genaamd. 26The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een actie-avonturenspel dat in ontwikkeling is voor Nintendo 3DS. Het is gebaseerd op The Legend of Zelda: Ocarina of Time, dat in 1998 werd uitgebracht voor het Nintendo 64-systeem. 27Steel Diver is een gevechtsspel met onderzeeërs dat is uitgerust met drie spelstanden: horizontaal scrollende actie, periscoopactie en strategische simulatie. Het spel is in ontwikkeling voor Nintendo 3DS en staat gepland voor lancering in het voorjaar van 2011.
In Steel Diver zit je in een draaistoel en kun je in alle richtingen kijken – het is volledig in 360 graden.
Maar als je het te veel doet, word je duizelig (lacht)! Op dezelfde manier kun je ook in The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D in een volledige cirkel rondkijken, als je de katapult gebruikt. En er is een ingebouwd spel met de naam Gezichtenjacht.