About when was that?
We decided early on to include an accelerometer24 in the Nintendo 3DS system. Then we decided quite a bit later to add the gyro sensor. 24Accelerometer: An electrical circuit element that can detect changes in speed. The accelerometer in the Wii Remote can detect the rate of acceleration in three dimensions.
I thought the real thing would persuade him. (laughs) Our department just happened to be working on putting the Wii Remote and Wii MotionPlus25 together as a set. I put the equipment on a cart and wheeled it into the meeting room and asked, “So how about this?” 25Wii MotionPlus: An accessory with a gyro sensor for connection to the Wii Remote. The Wii Remote Plus, which features a built-in Wii MotionPlus, was released in October 2010 in Japan.
The gyro sensor probably wouldn’t have come up if it weren’t for our experience with Wii MotionPlus.
I suppose not. I had heard Umezu-san say the specs were final, and I myself thought it might be difficult to achieve time-wise.
When Miyamoto-san gets his heart set on something, he’ll say it’s all right to be late. I told him it wasn’t all right.
I thought, “Maybe it’s impossible this time?” and held my peace, but Miyamoto-san and those guys wheeled in a cart with the equipment and said things like, “Isn’t it fun this way?” and “See what a big difference it makes?” (laughs)
The way that he insisted to put in the gyro sensor at that time was as forceful as when we put a speaker in the Wii Remote just prior to mass production of the Wii console and the boat was about to sail. So, I think it will come in handy somehow. I’m sure Miyamoto-san will do something later to prove it and say, “See? It was a good thing we put it in.”
We’re actually working on a number of ideas, like The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D26 and a submarine action game called Steel Diver.27 26The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. An action-adventure game under development for Nintendo 3DS. It is based on The Legend of Zelda: Ocarina of Time, released for the Nintendo 64 system in 1998. 27Steel Diver: A submarine combat game featuring three modes: side-scrolling action, periscope action and strategy simulation. Under development for Nintendo 3DS and scheduled for release in the spring of 2011.
In Steel Diver, you sit in a swivel-chair and can survey every direction - a full 360 degrees.
You get dizzy if you do it too much, though! (laughs) Similarly, when you fire the slingshot in The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, you can survey a full circle. And there’s a built-in game called Face Raiders.
Aside from Face Raiders, the Nintendo 3DS has a lot of pre-installed software. You decided to put a lot of software into the system that wasn’t originally planned to be pre-installed. Why did you decide to put so much into the system itself?