That’s really true.
I feel like video games have changed since Super Mario Bros. came out in 1985. Until then, we thought of video games as something that you put a coin into to play at an arcade, but now you could also play at home. Nintendo’s Donkey Kong was like that, as well as Namco’s Xevious and many games by other companies. But Super Mario Bros. was clearly designed for home use from the very start. I feel like video games really changed when Super Mario Bros. came out, followed by Dragon Quest.16 16 Dragon Quest: An RPG released by Enix (now Square Enix) for the Famicom system in May 1986.
I think another big factor was the birth of the character business. Super Mario Bros. truly was the start of that.
But at the time, Yamauchi-san told me it was okay to license Mario, but that we mustn’t license Zelda.
No, it wasn’t that. He said even if you license Zelda, there’s no way it could beat Mario. That’s why he said we shouldn’t license Zelda.
That is a direct manifestation of Yamauchi-san’s idea that in entertainment, people’s popularity centres around just one thing. Nothing could come of having Mario and Zelda compete with each other in the character business.
But that’s how popular Mario was. One of the things that struck me when I first heard about Super Mario Bros. was how few pixels he was made out of. It would have been impossible to show his hair, so they had to make him wear a hat. In order to hide his mouth, they gave him a big nose and moustache. And made his clothes overalls.
The entire design is based on function, like making it easy to tell which direction he is facing.
That’s the way it was at first, but even as games’ visual capacities have increased, those basic lines have never changed. I think that may be why, even after 25 years, everyone still loves Mario.
Right now, I’m trying to determine the reason you can still enjoy playing Super Mario Bros. after 25 years.
As a professor at Ritsumeikan University, you are engaged in a scholarly analysis of the appeal of video games.