So you nearly got rid of the levels set in the sky?
Tezuka-san mentioned a little earlier that, at the start, the idea was to have land, sea and sky making up the stages of the game. But there was actually a moment when we almost scrapped the sky element.
That’s right. We got part-way through making these levels, where Mario would climb on clouds. Then partly due to memory constraints, we gave up. But because Tezuka-san felt really strongly about the sky levels, we managed to breathe life back into them by adding vines.
Yes they were. I thought that we could do something along the lines of Jack and the Beanstalk in Super Mario. All I really did was suggest that it would be good if Mario could climb up a beanstalk in order to get to the world in the sky. Miyamoto-san then ran with this idea and came up with the feature where you hit a block to make the vine grow .
But while we may have got Mario up to the sky, we had a new problem - how to bring him back down.
We had no means of getting Mario to descend from the sky level so initially we thought that we could have him jump down. But it wouldn't normally cross your mind to jump down.
But by positioning coins in the air, thereby encouraging players to jump towards them, everyone was able to get back down to the ground level.
In Super Mario, the player has faith that no matter how high in the air it may be, if there are coins there, you'll be able to collect them without coming to any harm. If the game was developed by people with a nasty streak, then a feature like that might be used to trick the player into losing a turn. If that were the case, then no matter how much you might want those coins, you wouldn’t jump towards them. But in Super Mario, there’s that level of trust: "If I jump to get the coins, there’s no way anything bad will happen." That’s why players were able to get back to the ground without any hesitation.
That’s why during development we would often say: “We can’t betray the players’ expectations.”
We did say things like that, didn’t we? We’d also say: "This is going to spoil the players’ enjoyment, so let's get rid of it."
I have the impression that throughout the entire series, the games have been put together with a very solid commitment to not “betraying the player’s expectations” or “spoiling their enjoyment”. But with the Famicom, you would have been working with a great deal of limitations. Did trial and error play a large part in the process?
Yes, of course. For instance, we had to display all the graphics on screen using only 256 components.