Let’s return to Super Mario Bros. at this point. Could you tell us about anything from the start of the development process that left a particularly strong impression on you?
I can clearly remember right at the start of the development process when the blue sky appeared on the screen.
That’s right. At that time, there was nothing displayed on the screen aside from the blue sky with white clouds and the ground but that image really jumped out of the screen and I thought: “This is incredible!”
Right. I'd never seen anything like it. When I saw that image, it was already late in the evening but I rang Miyamoto-san straight away, telling him: “We've come up with something amazing!” (laughs)
Even I was really surprised at the time that the Famicom could manage to display such vivid graphics.
That’s right. Miyamoto-san said to me right at the start: “Make it so that a single level lasts about one minute.” But with a regular game, you could run across a single screen in about one second.
If it takes a second to run across the screen, and you want it to last for a minute, you’re going to need sixty screens.
That's why I asked: “Are we really going to make this many screens? ” Miyamoto-san responded by saying: “We’re going to have all sorts of things going on in between, so twenty screens should be enough for a single level.” At that time, I couldn’t grasp what Miyamoto-san meant.
I’d imagine that although the screen at that time only had blue sky, clouds and the ground, Miyamoto-san already had lots of concrete images in mind.
When we came to actually create the levels, we’d only need about twelve screens.
Even the longest level, which we put all of our energy into, only totalled thirty-two screens. There was only one level like that: all of the others were fine being shorter.
And even though Miyamoto-san didn’t have any level plans, he could envisage what was ahead. I was truly astonished when I saw him stating what we’d need to do next with absolute confidence.