I’d like to start by thanking you both for joining me today.
Now the two of you have lunch with Miyamoto-san on a more or less daily basis. I sometimes join you, which means that we’ve spent a lot of time together. But this is the first time we've ever spoken in this kind of formal setting. Especially for Tezuka-san, even though the Iwata Asks interviews have been going on for such a long time, this is the first time that you have formally participated, isn’t it?
You know, I always got the sense that you were suspicious that there was some kind of ulterior motive behind these interviews. (laughs)
(laughs) Well, I asked you to join me for this interview because I felt that it was impossible to discuss the history of Mario without reference to the triangle formed by Miyamoto-san, Tezuka-san and Nakago-san. Perhaps we could start with the two of you briefly explaining what your roles are.
I work as a producer in the Entertainment Analysis and Development Division, working alongside Shigeru Miyamoto-san in overseeing all aspects of game development.
You’ve worked alongside Miyamoto-san ever since you first joined the company, haven’t you?
So you joined the year after the Famicom1 was released. 1 The Famicom, known as the Nintendo Entertainment System outside Japan, was a home gaming console released in July 1983.
I can still clearly remember Tezuka-san joining the company. Miyamoto-san brought him round the office to introduce him to everyone. That was back when Tezuka-san was still really slim... (laughs)
So at that time you were Tezuka, the new boy in the company. And now we’ve known each other for twenty-five years… (laughs)
I’m currently the President of SRD2. I originally came to Nintendo to assist with programming for the Famicom and ever since then I’ve been lucky enough to be involved in many of Nintendo’s products. 2 SRD CO., LTD. is a company that was founded in 1979 to programme video games and to develop and sell CAD (Computer-Aided Design) packages. The company is based in Osaka and its Kyoto office is located inside the Nintendo headquarters.
The job I originally did at SRD had absolutely nothing to do with video game development. The kind of work I did included programming office calculation software for use on standard personal computers.
You were working on applications such as control systems, meaning you were more on the business end of things. So how did you end up becoming involved in video game development?