Yes, you’re right! (laughs)
Up until now, we’ve spoken about Donkey Kong right through to Super Mario Bros., but if we were to keep going through the history of Super Mario Bros, I don't think we'd ever have enough time to finish the interview! (laughs)
So let’s jump forward in time now to the twentieth anniversary of the release of the Famicom17. In 2004, Nintendo put out the NES Classics series18, including a return for Super Mario Bros. What impression did you have of this? 17 This campaign was held in 2003 to mark twenty years since the release of the Famicom in Japan. One feature of the campaign was a special twentieth anniversary edition of the Game Boy Advance SP. 18 NES Classics were a series of Famicom games re-released for the Game Boy Advance in 2004.
At the time, I had a sense that the number of people who had played games once but who didn’t any longer was steadily growing. But while I understood this in principle, the reality of the situation hadn’t fully struck me. But saying that, of course I’m a gamer and I’m surrounded by people who like games. So then when I heard people talking about this issue at the time the NES Classics series was released, it was really brought home to me: "Ah... So there are this many people out there who remember Mario but who have forgotten all about games!"
That’s why it meant a lot for us personally to have been involved in the twentieth anniversary of the Famicom followed by the twentieth anniversary of Super Mario19. 19 To mark the twentieth anniversary of the original release of Super Mario Bros., a campaign was held in 2005. In addition to Super Mario Bros. being re-released as part of the NES Classics series on 13th September, the date of the original release, the Game Boy Micro was released in Japan.
Yes, I believe that it did. But no matter how far people may drift away from games, their memories of playing Mario are still with them… At that time, Mario had advanced to 3D and we would discuss the fact that there were now two different strands to the Mario series: there was the Mario that had developed in step with consoles as they had become more advanced, and there was also the basic Mario that anyone could play. When I talked about this with Tezuka-san, he said: “Right, if we make another one, it should be a side-scrolling Mario.”
Right. But as you’d expect, looking at it from the perspective of those who were in step with technological developments, one could ask: ”Why are you making a 2D side-scrolling game now?” And then the counter-argument would be: “We can use 3D polygon graphics, but by making a side-scrolling game, won’t we be appealing to a larger number of people?” So we decided to make a Mario that made a fresh start by returning to its core principles. That's why we put "New" in the title.
What were you most conscious of when you were working on New Super Mario Bros. for DS?
As it was a Mario game based on its original principles, of course you had to find the goal if you went to the right. It also couldn’t be over-long, and you had to get the clear sense that you were becoming more skilled if you played it repeatedly.
That’s right. If you include that enormous Mario, the rest of the game can be as old-fashioned as you like.
After actually making the game, do you have any regrets or feelings that you wish you’d done things differently?
While you succeeded in coming up with a Mario title that anyone could play, for those players who were seeking a bit more of a challenge, it may have been a touch too easy.