So you successfully managed to introduce the Goomba into the game. (laughs) And with that, the first Super Mario Bros. title was complete. How did you expect the users to respond to the game?
To be honest, I didn’t think that so many people from around the world would end up playing the game. But just before we released it, we got lots of people to test the game and when Miyamoto-san saw how people were responding to it, he said: "This is just like it was with Donkey Kong".
Right. I clearly remember Miyamoto-san, who had been through this experience once before with Donkey Kong, saying: “This could well turn out to be huge".
At the time you completed work on Super Mario Bros., I came to Nintendo to help finish up F1 Race21. At that time, I was given a pre-release ROM of Super Mario Bros. and was asked to give my impression of the game. I took it back to HAL Laboratory and for the next two weeks, the dev team did absolutely no work. The whole staff did nothing but constantly play Super Mario. 21 F1 Race was a Formula One driving game released for the Famicom in November 1984.
That’s why my feeling before release was that you’d really come up with something out of the ordinary. At that point in time, I didn’t think it would become such a phenomenon, but I did feel that this was an incredibly exciting game, the like of which I'd never experienced before.
But actually, after we’d completed the game, this reality didn’t hit home for us.
When you’re actually working on something, you sometimes lose sight of what you’ve got on your hands.
Since we’d started Zelda at the same time, the day after we completed work on Super Mario, we were already discussing Zelda.
So once you’d got Super Mario on the ROM, you soon forgot all about it and focused all your attention on Zelda.
When we finished work on Super Mario, Miyamoto-san made sure we kept our feet on the ground. He said: "Celebrate by all means, but only for about three hours after completing the game."
So you only had three hours to enjoy the feeling of having completed the game? (laughs)
Miyamoto-san said: “Let’s give the next project our all!” And we all replied: “Okay! Let’s get on with it!” That’s the way it was at the time.