So in a perfect example of function dictating form, you came up with the turtle - and the Koopa Troopa was born! But how did things develop from there?
So then I drew one myself, all the while saying things like: “I don’t suppose there’s any turtle with a face this big…” Thinking about it afterwards, it did somewhat resemble a tortoise. Anyway, Hiroka-chan who was doing the sound for the game, and who is now the President of Creatures Inc., ...
You’re talking about Hirokazu Tanaka12... 12 Hirokazu Tanaka worked at Nintendo as a composer and was responsible for the music for many titles including Balloon Fight, Dr. Mario and Mother. He is currently the President of Creatures Inc.
Yes. So while I was speaking to Tanaka-san, we got onto the subject of what the insides of a turtle were like.
Originally, I wanted to make it easy to see when the turtle was about to get up again. Even if you make the flipped-over turtle shell begin to twitch before it recovers, the player is going to be unsure at which twitch it will turn itself over. We’d get really excited discussing ideas like: “What if when you struck it from below, the turtle flew out of his shell and trotted around for a while before coming back to its shell? Then when it gets back into its shell, it's back on its feet!”
We decided that was a great idea and went ahead with the turtles coming right out of their shells.
But turtles aren’t just borrowing their shells like hermit crabs, you know! (laughs)
So in that way, we tended to look at the functionality and design the game with that in mind.
The story of how the turtle came about is one very particular example, but Mario Bros. is full of elements which connect it to the New Super Mario Bros. Wii title we will discuss today, with the pipes, the coins to collect and the fact that it had a multiplayer mode.
If you read old comic books, there will always be waste ground with pipes lying around.