How would you describe New Super Mario Bros. Wii to the people reading this interview?
I'd say that we’ve come up with a title that everyone, from those who are not all that skilled, right through to those who are highly-skilled, can all enjoy the fundamentals of Mario games. I think it boils down to that.
You just said that in quite an off-hand, casual way but achieving that must have been an incredibly difficult task.
My aim was that the Wii version of New Super Mario Bros. should still be selling copies a year after its release, just like the DS version did. I wanted it to become a staple for Wii owners. I put an enormous amount of energy into achieving this.
What do you think the difference is between titles that continue to sell even a year after their release and titles that don’t?
I think that when something summons forth a lot of emotions, what you feel is perhaps something like a "smell". I wanted to make Mario so that it had its own distinctive "smell" - a Mario-esque "smell". I wanted to create something that stimulated as many of the five senses as it could. If you can do that, then when you get the game out to play from time to time, it really makes you happy. There are those games that you might just give one quick go but don't tend to really stay with you, no matter how exciting they may be.
Where do you think the particular feel of a game comes from? What would you say gives a game that Mario-esque feel?
Well, depending on the game, you might use a joystick or the +Control Pad. In any case, the hardware functionality is identical. However, depending on the game, the actual feel when you press a button differs. That's the important part. It wouldn't be true to say that the controls for Mario have been handed down from generation to generation at the company. In actual fact, we have to redo it for each and every game.