Ja, je hebt gelijk! (lacht)
We hebben het tot nu toe gehad over de periode van Donkey Kong tot Super Mario Bros., maar als we de geschiedenis van Mario helemaal willen bespreken, denk ik niet dat we genoeg tijd hebben voor dit interview! (lacht)
17 Deze campagne uit 2003 werd gehouden om te vieren dat de Famicom twintig jaar eerder in Japan werd uitgebracht. Ter gelegenheid hiervan werd een speciale jubileumeditie van de Game Boy Advance SP uitgebracht . 18 NES Classics waren Famicom-spellen die in 2004 opnieuw werden uitgebracht voor de Game Boy Advance.
19 Het twintigjarig jubileum van het oorspronkelijke Mario Bros. werd in 2005 met een speciale campagne gevierd. Behalve dat Mario Bros. opnieuw uitkwam in de NES Classics-serie, werd op 13 september – de dag dat het oorspronkelijke spel werd uitgebracht – de Game Boy micro in Japan op de markt gebracht.
Juist. Maar zoals je kon verwachten, als je ernaar kijkt vanuit het oogpunt van degenen die op de hoogte zijn van de technische ontwikkelingen, kun je je afvragen, 'Waarom maken jullie nu nog een tweedimensionaal, zijwaarts bewegend spel?' Het tegenargument zou zijn, 'We kunnen graphics met 3D polygonen gebruiken, maar zouden we daarmee een grote groep mensen aanspreken?' Dus we besloten om een compleet nieuwe Mario te maken, maar met de basisprincipes. Vandaar het woordje 'New' in de titel.
Waar was je je het meest bewust van, toen je aan New Super Mario Bros. voor de DS werkte?
Omdat het een Mario-spel was dat draaide om de oorspronkelijke spelprincipes, moest je natuurlijk een eindpunt kunnen vinden als je naar rechts bewoog. Maar het mocht ook weer niet te lang duren, en je zou duidelijk het gevoel moeten krijgen dat je beter werd, naarmate je het spel vaker speelde.
Dat klopt. Als je die enorme Mario toevoegt, kun je de rest van het spel zo ouderwets maken als je wilt.
Heb je, nu je het spel hebt gemaakt, ergens spijt van, of zou je willen dat je dingen anders had gedaan?
Hoewel je er in bent geslaagd om een Mario-titel te maken die iedereen kan spelen, was het voor spelers die van een wat grotere uitdaging houden misschien een tikkeltje te makkelijk.