Al heel wat mensen noemden Wii Sports bijzonder toegankelijk en vermakelijk op een gemakkelijk te begrijpen, intuïtieve manier. Aan de andere kant zijn ervaren videogame-spelers vaak bang dat ze snel genoeg zullen hebben van dit spel. Deze veronderstelling berust op een soort gelijkstelling van spellen die gemakkelijk te begrijpen zijn en spellen die weinig diepgang bieden, en daardoor snel gaan vervelen. Maar als je Wii Sports probeert, wordt meteen duidelijk dat de angst voor een oppervlakkige spelervaring zeker niet gegrond is. Daarom wil ik graag de verschillende regisseurs eens aan het woord laten over de diepgang van de spellen in Wii Sports, te beginnen met Tennis.
Oké. Als iemand die altijd 'traditionele' videogames heeft ontwikkeld, wilde ik dat Tennis die diepgang zou bevatten die ervaren gamers verlangen. Om te beginnen had ik het idee om de beweging van de bal te laten bepalen door de manier waarop de speler met de controller zwaait. Bijvoorbeeld om een slice te slaan, of een bal met topspin.
Dat verbaast me nog steeds. Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe de beweging van de bal zo kan verschillen, alleen maar door het zwaaien met de Wii-afstandsbediening.
De diepgang van het spel berust voornamelijk op de variatie in de besturing. De besturing is zo gevarieerd dat het waarschijnlijk onmogelijk is om de bal twee keer op dezelfde manier te slaan. De gegevens die door de Wii worden verwerkt over de polsbeweging en de hoek van de slag zijn allemaal analoog, dus als je de bal honderd keer slaat, zullen er honderd verschillende slagen in beeld verschijnen. Dit betekent dat je telkens weer een ander spelverloop kunt verwachten. De speler kan verschillende slagen proberen om te zien wat er gebeurt, waardoor hij constant blijft leren en zijn bewegingen kan verbeteren. Ik denk dat het lang zal duren voordat een speler alle bewegingen onder de knie heeft, en het gevoel dat je steeds beter wordt zal de speler zeker bevallen. Een ander, meer 'videogame-achtig', element is de aanwezigheid van zo’n zestig computergestuurde tegenstanders om tegen te spelen. Omdat sommige van deze spelers formidabele tegenstanders zijn, is het een echte uitdaging om te oefenen op de vaardigheden die nodig zijn om ze te verslaan. Daarnaast is het spel voorzien van een 'Skill Level'. Dat betekent dat de vaardigheden van de speler worden uitgedrukt in een getal, zodat hij zijn vorderingen nauwkeurig kan bijhouden. Het geeft een goed gevoel om dit 'Skill Level' te zien stijgen, omdat dit betekent dat je jezelf als speler steeds verder ontwikkelt. Onlangs hebben we ook een extra element toegevoegd dat 'Rocket Serve' heet. Als je de zwaai met de afstandsbediening precies goed timet en de bal op zijn hoogste punt raakt, zul je een supersnelle service slaan.
Inderdaad. Het is echt spannend, zowel voor de speler die moet serveren als voor de speler die de service ontvangt!
Je kunt je tegenstander bijvoorbeeld laten denken dat je een fastball gaat gooien, maar vervolgens gooi je toch een 'forkball'.7 7Een forkball is een soort worp die door veel beroemde Japanse pitchers wordt gebruikt. Hierbij wordt de bal tussen de eerste twee vingers gehouden, waardoor hij in de buurt van de slagman plotseling omlaag gaat.
Op het eerste gezicht denk je misschien dat het in boksen simpelweg de bedoeling is om je vuisten op het gezicht van je tegenstander te laten landen, maar het belangrijkste is je verdediging, ofwel ontwijken. Dit zeg ik altijd tegen mensen als ze voor het eerst met Boxing aan de slag gaan: je kunt de stoten heel goed ontwijken door met je lichaam een bokshouding aan te nemen en opzij te leunen.
Nee. Ik vertel spelers altijd dat ze hun lichaam moeten bewegen in plaats van hun handen. Door het bewegen van je lichaam zal de Controller ook bewegen, dus ook al heb je het gevoel dat je je handen stil houdt, je beweegt ze toch. Wanneer ik tips geef aan beginners, vertel ik ze dat ze beter hun lichaam dan hun handen kunnen gebruiken om stoten te ontwijken. Het is erg leuk als je je lichaam heen en weer beweegt en het Mii-personage op het scherm hetzelfde doet. In het wilde weg stoten is niet de beste strategie in dit spel, het is beter om eerst een stoot van de tegenstander te ontwijken en vervolgens een tegenstoot te geven.
Ik herinner me iets grappigs dat gebeurde tijdens de Wii Preview. Voordat de bezoekers arriveerden gaf ik een korte demonstratie aan de meisjes die in de Nintendo Booth werkten, en ik vertelde ze dat het goed was om meteen na het ontwijken een stoot uit te delen. Dit hadden ze goed onthouden, en daarom beleefden ze tijdens de show veel plezier aan het boksen tegen bezoekers. Ze leerden echt goed te counteren, waardoor ik me wat ongemakkelijk begon te voelen naar de bezoekers. Dus vroeg ik ze om de bezoekers wat minder hard aan te pakken! (Lacht.)
Als je eenmaal door hebt hoe je je stoten kunt afstemmen op de afstand tussen jou en je tegenstander, wordt het spel ineens een stuk leuker. Vanzelfsprekend worden de Mii-tegenstanders in het spel steeds sterker. Het gevoel dat je er gemakkelijk mee kunt beginnen maar dat het steeds een stukje moeilijker wordt, is typerend voor een spel van Nintendo. Wat dat betreft is dit een écht Nintendo-spel! (Lacht.)