Beste lezers van de “Iwata vraagt”-serie, ik wil mij graag even voorstellen. Mijn naam is Nagata en ik werk voor de "Hobo Nikkan Itoi Shinbun", een website die wordt beheerd door Shigesato Itoi1. Ik heb deze serie artikelen met veel plezier samengesteld en geredigeerd. Tot op heden was ik verantwoordelijk voor de samenstelling van de interviews die werden geleid door Iwata-san en op deze site verschenen. Na afloop van één van deze interviewsessies vroeg Iwata-san mij, geheel onverwacht, of ik met hem zou willen praten voor een Special Edition Interview. En dus heb ik ons gesprek opgenomen, zonder te weten hoe dit voorstel zou uitpakken. Hierbij presenteer ik de resultaten van dit gesprek in “De rollen omgedraaid: vragen aan Iwata”, een speciale variant op de gebruikelijke interviews. Dit wordt de enige Special in deze serie. Op voorhand vraag ik ons te vergeven voor het nemen van deze vrijheid. Hierna gaat de serie verder met de Wii-software (te beginnen met Wii Sports!). Dit interview is misschien een beetje lang, maar probeer ervan te genieten als een soort van tussendoortje in deze serie interviews. 1Shigesato Itoi is een bekende Japanse tekstschrijver en spelontwerper. Hij werd vooral bekend door zijn werk aan Nintendo's Mother-serie (bekend als Earthbound in de VS). Itoi sprak ook de stem in van de vader in de Japanse versie van de animefilm My Neighbor Totoro.
Zoals ik zei in mijn inleiding, wilde ik het traject dat voerde naar de totstandkoming van de Wii graag vastleggen. Met de Wii heeft Nintendo besloten om te breken met het verleden en een console te maken met de nogal pretentieuze codenaam “Revolution”, in de hoop de gang van zaken drastisch te veranderen. Dit was zeker geen gemakkelijke weg, en we hebben vaak gewerkt zonder het licht aan het eind van de tunnel te kunnen zien. Ondertussen groeide bij mij het verlangen om dit proces vast te leggen. Ik geloof dat dit waardevol en interessant is voor mensen die willen weten op welke manier de ontwikkeling van de Wii in zijn werk is gegaan, maar ik wilde het niet opdringen aan mensen die hierin niet zo zijn geïnteresseerd. Daarom hebben we besloten deze serie interviews op de website van Nintendo zelf te plaatsen, zodat ze altijd beschikbaar zijn voor iedereen die erover wil lezen. We dachten dat dit de ideale manier zou zijn om mensen te informeren over de geschiedenis van de Wii en de ideeën die tot de ontwikkeling ervan hebben geleid.
Simpelweg doordat de huidige structuur van Nintendo dit mogelijk maakt. Als president-directeur ben ik betrokken bij alle eindbeslissingen over elk aspect van het Wii-project. Voor een objectief verslag over de totstandkoming van de Wii leek het mij daarom het meest gepast om de gesprekken door mij te laten leiden. Hoewel zoiets niet veel vaker is gedaan, dacht ik dat het binnen Nintendo’s huidige structuur wel zou moeten kunnen. Het grootste struikelblok dat we moesten overwinnen was alle belangrijke punten uit onze gesprekken samen te voegen tot begrijpelijke en prettig leesbare artikelen. Ik wil dit graag even verduidelijken, dus laat dit alsjeblieft staan in de uiteindelijke versie! (Lacht.) Normaal schrijf ik al mijn speeches zelf, en voel ik me niet prettig als ik niet alle artikelen zelf heb voorbereid. Maar voor deze serie interviews was het voor mij onmogelijk om alle materialen voor de presentatie zelf samen te stellen. Het is voor mij en de mensen die ik interview echter niet mogelijk om altijd te spreken op een manier die voor alle lezers even goed is te volgen. Dus realiseerde ik me dat we, om dit project van de grond te krijgen, iemand nodig hadden met een goed gevoel voor taal en compositie. Weet je, ik ken jou al sinds je voor een game-magazine werkt, en omdat ik je werk voor de “Hobo Nichi” nog steeds volg, was jij de eerste die bij me opkwam, Nagata-san.
Als je het niet erg vindt, zou ik jou ook wat willen vragen. Hoe is het om bij deze interviews aanwezig te zijn?
Nou, om te beginnen verbaasde het me dat je niet alleen bekend bent met alle details van het Wii-project, maar ook al je werknemers erg goed kent.
Ik denk dat dat wat teveel gezegd is! (Lacht.) Met meer dan 1300 werknemers hier bij Nintendo, zou het onmogelijk zijn om me iedereen te herinneren!
Dat kan komen doordat Nintendo te maken heeft met een relatief beperkte reeks producten. Omdat ik zelf een achtergrond in de ontwikkeling van software heb, denk ik ook een beter begrip te hebben van wat ontwikkelaars bezig houdt, beter dan de meeste leidinggevenden.
Daarnaast hebben we vanaf het begin met elkaar gebrainstormd. We liepen allemaal tegen dezelfde muren aan, en de moeilijkste beslissingen hebben we samen gemaakt. Ik heb onderweg bij elke splitsing met veel verschillende mensen gepraat, bijvoorbeeld met Takeda-san en (Shigeru) Miyamoto-san. Dat ik een centrale rol speelde bij de ontwikkeling van de Wii is denk ik de belangrijkste reden dat mijn personeel en ik elkaar zo goed begrijpen.
Vroeger maakte je games door softwareprogramma’s te schrijven, terwijl je met de Wii aan een stuk hardware hebt gewerkt. Als je die twee ervaringen vergelijkt, welke verschillen vallen je dan op in je benadering van het creatieve proces?